PASUKAN UiTM UNGGULI PERTANDINGAN AKHIR CAMPUS MASTERCHEF CHALLENGE ANJURAN MIDEA


Pasukan UiTM, Muhammad Izwan Hafiz dan Muhammad Syafei telah diinobatkan sebagai pemenang pertandingan akhir bagi Campus Masterchef Challenge yang telah diadakan di Samplings di Fourteenth, Berjaya Times Square Hotel, Kuala Lumpur oleh Midea Scott & English Electronics Sdn Bhd (Midea).

Pasukan berkenaan membawa pulang hadiah wang tunai sebanyak RM 10,000 dan sijil penyertaan. Hidangan kemenangan yang disajikan pada pertandingan itu adalah Fish Roulade, Crusted Duck dengan Green Curry Sauce berserta dengan Masala Vadai Ball dan Puding Raja Tart dengan Cream of Anglaise dan Assorted Fruits.

"Saya merasa sangat lega dan gembira akhirnya dapat memenangi pertandingan ini," kata ketua pasukan.

Di tempat kedua, (pasukan dari UiTM) membawa pulang wang tunai RM 5,000 dan sijil serta bagi pemenang di tempat ketiga (Pasukan Nik Muhamad Ameer dari UiTM) memenangi wang tunai RM 3,000 dan sijil manakala bagi pemenang tempat keempat pula, Food Mansion dari KLMUC menerima hadiah dari penaja utama, Midea.

"Memasak mesti datang dari hati tetapi juga sesuai dengan rasa dan seberapa bersih sudu anda. Anda mesti memasak dengan peralatan yang betul dan hari ini peralatan terbaik untuk anda adalah peralatan dapur Midea,” kata Dato Fazley Yaakob, salah seorang juri pertandingan.


Mengulas mengenai hidangan pemenang, Dato Fazley berkata pasukan pemenang membuat hidangan yang sangat unik dan disesuaikan dengan rasa dan idea mereka sendiri.

"Saya rasa hidangan mereka amat layak mereka untuk dinobatkan sebagai juara bagi pertandingan ini kerana ianya sangat unik dan ia datang dari kreativiti serta idea mereka sendiri," kata Dato Fazley.

Pengurus Besar Midea Scott & English, Mark Tam Tuck Chuen berkata sebahagian daripada acara ini adalah untuk membangkitkan minat muda untuk memasak dan meningkatkan kemahiran mereka.

“Walaupun terdapat perubahan yang disebabkan oleh pandemi dan dengan yang baru, memasak di rumah menggunakan peralatan yang tepat sangat penting kerana dapat menjimatkan masa dan pada masa yang sama dapat membantu kita memasak dengan lebih cekap.

“Di sinilah kami datang untuk melengkapkan rumah dan dapur anda,” kata Mark.

Campus Masterchef Challenge (CMC) 2020 adalah acara di seluruh negara yang dimulakan dengan 400 pasukan dari 80 universiti pada bulan November 2020. 10 pasukan telah disenarai pendek dan akhirnya, 4 dipilih untuk pertandingan akhir.

Keempat-empat pasukan dinilai oleh Juara MasterchefMY, Dato Fazley Yaakob; Pengurus Pemasaran Midea Scott & English Electronics Sdn Bhd, KB Lim; dan Chef Junior Sous dari Berjaya Times Square Hotel, Chef Suffian.