11 Pereka Fesyen Cabar Kreativiti Hasilkan Rekaan Saree Malaysia Daripada Tekstil Warisan Negara
top of page
  • Writer's pictureMYB

11 Pereka Fesyen Cabar Kreativiti Hasilkan Rekaan Saree Malaysia Daripada Tekstil Warisan Negara

Kompleks Kraf Kuala Lumpur menjadi lokasi Pertunjukan Fesyen Warisan Navarasa, anjuran Bkay Nair Resources (BNR), dengan acara kemuncak yang berlansung pada 14 Oktober 2023. Acara ini, yang berlangsung selama beberapa hari, menghimpunkan peminat fesyen, karyawan dan pencinta budaya untuk meraikannya kekayaan warisan Malaysia.


Pengarah Pengarah Bkay Nair Resources, Cik Bkay Nair bersama barisan pereka fesyen yang terlibat dalam pertandingan rekaan Saree Malaysia sempena penganjuran Pertunjukan Fesyen Warisan Navarasa

Salah satu sorotan aktiviti yang paling utama sepanjang acara ini berjalan ialah penyertaan 11 pereka fesyen yang menerima cabaran memikul tugas mencipta Saree Malaysia, dengan menggabungkan tekstil tradisional Malaysia dalam menghasilkan rekaan fesyen moden dan kontemporari yang diilhamkan oleh Saree.


Pertunjukan Fesyen Warisan Navarasa dimulakan dengan bengkel yang mengasyikkan pada 7 dan 8 Oktober 2023. Para peserta diberi peluang untuk mendalami sejarah dan kepentingan Batik melalui bengkel yang dikendalikan oleh En Munir Yahya dari Dimu Design, dan Songket melalui bimbingan Pn Siti Hajar, Ketua Pegawai Eksekutif Songket Republik.


Bengkel ini, yang diadakan di Akademi Fesyen dan Reka Bentuk Antarabangsa (IFTC), menawarkan pandangan berharga tentang teknik yang digunakan dalam mencipta tekstil Malaysia yang ikonik. Bengkel tersebut secara khusus menekankan penggunaan pewarna dan warna semula jadi, menggalakkan kelestarian dan kesedaran ekologi.


Kemuncak acara itu mempamerkan pertunjukan fesyen memukau yang menggabungkan tekstil tradisional Malaysia dengan fesyen kontemporari yang diilhamkan oleh Saree. Ia menampilkan paparan luar biasa warna-warna cerah, corak yang rumit, dan ketukangan yang indah.


GALERI


Sebanyak 44 model mempersembahkan 77 pakaian menakjubkan yang dicipta oleh 11 pereka, semuanya mendapat inspirasi daripada pelbagai budaya Malaysia. Kumpulan pereka ini terdiri daripada 7 pereka berpengalaman iaitu Norina Abdul, Munir Yahya, Linda Isa, Kesheen Ragunathan, Yani Baktiar, Zandra, dan Kalai, bersama 4 pelajar pereka dari International Academy of Fashion and Design (IFTC) iaitu Tan Ruo Qian, Priyashalini Eswaran, Naresh Yempati, dan Lia Mysara.


Ciptaan Saree Malaysia, yang dibuat dengan teliti daripada tekstil Batik, Songket, dan Sutera Malaysia, berfungsi sebagai simbol warisan budaya Malaysia yang mendalam. Penciptaan ini bukan sahaja mencerminkan sejarah dan tradisi negara, tetapi juga bertindak sebagai kanvas untuk ekspresi artistik.


Objektif utama acara itu adalah untuk memelihara dan mempromosikan warisan budaya Malaysia melalui bengkel dan pertunjukan fesyen. Ia menyediakan platform untuk pereka fesyen mempamerkan kreativiti mereka dengan mengintegrasikan tekstil tradisional ke dalam fesyen kontemporari.


Penggunaan fabrik warisan Malaysia , Songket dalam fesyen kontemporari inspirasi Saree Malaysia diterjemah dalam koleksi 'Threads of Heritage' oleh BKay Nair



Acara itu bertujuan untuk menarik penonton yang pelbagai, termasuk peminat fesyen, artis, pereka, pelancong, dan orang awam, dengan niat untuk mempromosikan pertukaran budaya, menyokong artis tempatan, dan menggalakkan penglibatan masyarakat.


Selain itu, Pameran Fesyen Warisan Navarasa bertujuan untuk memperkasakan karyawan, pereka dan penenun tempatan, seperti yang ditunjukkan dengan pengiktirafan melalui anugerah yang disampaikan pada kemuncak acara tersebut. Anugerah ini memberi penghormatan kepada individu yang berbakat dan menekankan kepentingan memelihara ketukangan tradisional.


Anugerah itu termasuk Anugerah Pereka Yang Meningkat untuk Pereka Pelajar Terbaik, dimenangi oleh Naresh Yempati; Anugerah Pereka Paling Kreatif meraikan Pereka Kanan Paling Imaginatif, dimenangi oleh Kesheen Ragunathan; dan Anugerah Kecemerlangan Warisan Malaysia yang mengiktiraf Pereka Kanan dengan Rekaan Warisan Terbaik Malaysia, dimenangi oleh Munir Yahya.


Cik BKay Nair anggun dalam busana rekaan Faizal Azraf inspirasi dari Saree Malaysia menggunakan fabrik warisan Songket

"Pertunjukan Fesyen ini melangkaui kemewahan dan glamor; ia berfungsi sebagai refleksi mendalam tentang identiti budaya kita, pergerakan budaya, bukti kreativiti berterusan, dan penghormatan kepada karyawan yang menenun warisan kita yang pelbagai," kata Bkay Nair, Pengarah Bkay Nair Resources.


Melalui acara ini, penganjur berusaha untuk mempamerkan warisan unik Malaysia kepada UNESCO. Pengiktirafan oleh UNESCO berpotensi untuk menyerlahkan tumpuan global terhadap khazanah seni dan budaya Malaysia, mempersembahkannya kepada ibu kota fesyen seperti Paris dan Eropah secara keseluruhan.



Matlamatnya adalah untuk merintis jalan keperingkat antarabangsa agar menonjolkan keistimewaan tekstil Malaysia dan memupuk penghargaan yang lebih mendalam terhadap kekayaan warisan Malaysia di seluruh dunia. Mempersembahkan ciptaan ini kepada UNESCO melambangkan usaha memartabatkan warisan budaya Malaysia ke peringkat global.


Inisiatif ini menekankan kepentingan tradisi sambil meraikan kelimpahan kreativiti Malaysia. Dalam setiap utas dan corak, identiti Malaysia terserlah – memberi penghormatan kepada masa lalu, budaya dan semangat seni yang berkekalan.


Pertunjukan Fesyen Warisan Navarasa turut dihadiri YB Khairul Firdaus Akbar Khan, Timbalan Menteri Pelancongan, Kesenian, dan Kebudayaan Malaysia dan disertai bersama Sufian Zainuddin, Pengarah Kanan Pelancongan Malaysia Wilayah Tengah, Datin Salida Ibrahim, Timbalan Setiausaha Kanan Dasar (Kebudayaan, MOTAC), dan Kamal Roslim, Pengarah Pemasaran & Bahagian Promosi RTM.

bottom of page