top of page
Writer's pictureMYB

ISN Iktiraf Pilates Sebagai Satu Bentuk Usaha Pencegahan Dan Pemulihan Kecederaan Dalam Sukan

Institut Sukan Negara (ISN) bekerjasama dengan studio kecergasan dan Pilates bertauliah, Ambassador of Love (AOLove) untuk menjalankan beberapa siri program dan bengkel untuk membiasakan serta melatih jurulatih, pakar perubatan sukan, ahli fisioterapi, tukang urut sukan, jururawat dan atlet mereka untuk menyesuai dan menggabungkan senaman Pilates dalam rawatan kecederaan, pemulihan & pencegahan, dan pembetulan postur untuk profesional sukan.


Tamat latihan... barisan perserta bengkel Pilates yang dianjurkan oleh ISN dengan kerjasama Ambasadors of Love (AOLove) baru-baru ini.

Bengkel ini telah dikendalikan oleh pengajar bertauliah AOLove dalam tempoh empat hari dari 23 Mac hingga 30 Mac 2022, dengan hampir 30 peserta menghadiri program latihan asas dan pertengahan.


Majlis penutup dan penyampaian sijil kepada peserta program tersebut yang diadakan baru-baru ini telah dihadiri dan dirasmikan oleh Ketua Pegawai Eksekutif ISN, YBrs En. Ahmad Faezal Bin Ramly. Sementara Ambassador of Love (AOLove) diwakili Pengasas, Pengarah Urusan & Pengajar Utamanya Elaine Tan Yee Lin, seorang pengajar STOTT PILATES bertauliah penuh.


Turut menghadiri upacara penutupan itu ialah Pengarah Perubatan ISN Dr. Kamarul Hashimy Bin Hussein dan Ketua Pemulihan Sukan Cawangan Puan Rosnah Mat Yatim.


Acara itu turut diserikan dengan kehadiran bekas pemain boling negara Shalin Zulkifli yang tidak asing lagi dengan kecederaan sukan. Beliau kini merupakan Ketua Cawangan Kerjaya Atlet, Kerjaya, Pendidikan & Kebajikan Malaysia (MACE). Shalin juga merupakan orang yang bertanggungjawab untuk memperkenalkan dan mengesyorkan program Pilates yang sangat berkesan oleh AELove kepada ISN, selepas menghadiri dan mendapat manfaat daripadanya sendiri.


Bengkel komprehensif yang diprogramkan oleh AOLove yang melibatkan pasukan perubatan ISN memfokuskan pada pengenalan Pilates untuk pencegahan kecederaan dan mempercepatkan pemulihan kecederaan di kalangan atlet negara dan membetulkan postur yang salah dalam melakukan senaman biasa, bagi meningkatkan prestasi atlet negara kita untuk menyinar Malaysia.


Bengkel tersebut dikendalikan oleh pengajar bertauliah AOLove yang termasuk Manjari Vanehuathan, Evon Tan Siew Wan, Yamuna Kamalan, Yamuna Kamalan, Pavithra Ramakrishnan, Heng Ann Nie, Janet Lai Zui Moi dan Koh She Qin.


Pilates ialah satu bentuk senaman yang menumpukan pada pengukuhan badan dengan penekanan pada kekuatan teras. Ini membantu meningkatkan kecergasan am dan kesejahteraan keseluruhan. Pilates menumpukan pada postur, keseimbangan dan fleksibiliti yang sentiasa merupakan komponen kecergasan yang diabaikan oleh peminat kecergasan atau atlet.


Faedah kesihatan Pilates termasuk peningkatan kekuatan dan nada otot, terutamanya otot perut, bahagian bawah belakang, pinggul dan punggung ('otot teras' badan anda), kekuatan otot yang seimbang pada kedua-dua belah badan anda, kawalan otot belakang anda dipertingkatkan dan anggota badan, penstabilan tulang belakang anda yang lebih baik. Jika Pilates diamalkan dengan kerap, ia akan mengubah badan anda menjadi lebih baik.


Terkenal kerana menghasilkan otot yang panjang dan kuat, senaman Pilates meningkatkan nada otot, mengimbangi otot, menyokong postur yang cantik dan mengajar pengamalnya untuk bergerak dengan mudah dan anggun. Semua perkara ini boleh membuatkan pengamal senaman ini kelihatan dan berasa sangat cergas & kuat. Ia juga antara sebab mengapa Pilates diamalkan secara meluas oleh artis di seluruh dunia termasuk Korea.


Senaman Pilates telah mendorong ramai orang untuk mengambil kecergasan fizikal dengan lebih serius. Senaman Pilates ialah satu siri latihan pintar yang menghubungkan otak & otot (penyatuan minda & badan). Hampir semua orang boleh membuat persembahan di rumah atau pejabat mereka dengan sedikit ruang lantai dan peralatan yang minimum. Mereka bukan sahaja disyorkan untuk tujuan senaman umum, pakar kecergasan juga mengesyorkan mereka untuk orang yang mengalami sakit belakang akibat pelbagai kecederaan atau keadaan.


Pilates adalah pergerakan senaman seperti yang lain. Walau bagaimanapun, ia tidak melibatkan sebarang pergerakan mengangkat atau kuat (impak yang agak rendah pada sendi). Sebaliknya, rutin senaman Pilates meningkatkan nada otot dengan pergerakan badan yang mudah dan lilitan. Pilates boleh dibuat semasa duduk, berbaring di atas permukaan rata, berlutut atau berdiri. Pilates ialah senaman kecergasan fizikal yang sangat popular kerana kesederhanaan dan keberkesanannya yang terkenal.


Latihan pilates bertujuan untuk memberi tumpuan terutamanya pada pengaktifan otot perut dalam. Ini termasuk otot seperti transversus abdominus dan multifidus. Ini kedua-duanya berhampiran tulang rusuk, pelvis dan tulang belakang. Mengusahakannya dengan betul boleh memberikan pengamal senaman ini teras yang kuat. Senaman yang tidak betul bagaimanapun boleh melemahkan kekuatan pengamalnya pada perkara-perkara penting dan menyebabkan mereka mengalami ketidakselesaan yang ketara.


Seperti bentuk senaman seluruh badan yang lain, ada kemungkinan untuk mencederakan diri pengamalnya semasa melakukan gerakan senaman Pilates. Adalah penting bahawa rutin Pilates digunakan dengan betul oleh pengajar bertauliah dengan pengetahuan dan pengalaman yang betul. Teknik yang salah atau terlalu bersenam boleh menyebabkan pengamalnya sakit leher, belakang atau bahagian lain badan.


GALERI



AOLove, sebuah studio Pilates, fisioterapi & kecergasan yang bereputasi dan diiktiraf telah dipilih untuk menjalankan program ini kerana mereka menyediakan rangkaian lengkap perkhidmatan, bermula dari program kecergasan, pemulihan kecederaan sehinggalah untuk meningkatkan prestasi sukan. Pengajar Pilates elit mereka adalah profesional bertauliah dengan kelayakan yang tinggi termasuk mereka yang mempunyai Sarjana dalam Sains Sukan, Sarjana Muda dalam Sains Senaman & Sukan, serta ahli fisioterapi bertauliah, jurulatih berpengalaman & atlet elit.


Pengetuanya, Elaine Tan Yee Lin mempunyai Ijazah Sarjana (MSc) Kepujian Kelas Pertama dalam Sains Sukan dan merupakan pengajar STOTT PILATES bertauliah penuh dengan pengalaman mengajar lebih daripada 10 tahun. Beliau telah membantu ramai pelanggan untuk mencapai matlamat termasuk untuk memperbaiki sakit pinggang, scoliosis, penurunan berat badan serta masalah buku lali, lutut, pergelangan tangan, siku dan bahu; kecergasan sebelum & selepas bersalin; fungsi & kecergasan warga emas; postur belia, kecergasan & prestasi olahraga (termasuk pemain boling & pemain golf); persembahan selebriti (mereka perlu tahu otot apa yang perlu terlibat untuk memakai tumit selamanya di pentas / acara) dan sebagainya.


Dalam ucapan alu-aluannya, Elaine Tan menyatakan bahawa dia menggabungkan pendekatan saintifik penyembuhan pergerakan. Menurutnya, "Pergerakan sembuh, hanya apabila kita melakukannya dengan betul."


Elaine turut berkongsi bahawa semasa program bengkel itu, salah seorang ahli fisioterapi ISN, Thomas, menerapkan prinsip pilates yang diajar olehnya, kepada atlet terjun negara, Dato’ Pandelela Rinong dan telah berjaya mengurangkan sakit belakangnya dengan hebat dalam satu sesi tanpa manipulasi fisioterapi.


Sakit lutut juga boleh dibetulkan dalam masa 2 minit (selepas pembetulan dari akar) dan sakit belakang dalam 20 minit. Kecekapan ini pernah menyelamatkan pelanggannya sekitar RM 7K - 8K dan memberinya harapan untuk bergerak semula, bukannya bergantung kepada pembedahan atau ubat tahan sakit.


Dia seterusnya menambah, "jika anda merawat akarnya, semuanya akan berada pada tempatnya."


"Ini semua membantu untuk mempercepatkan pemulihan kecederaan atlet negara & meningkatkan prestasi mereka", dia menyimpulkan, "dan membantu mereka memenangi pingat untuk negara."


Dalam ucapannya, En. Ahmad Faezal memuji AOLove atas program bengkelnya yang cemerlang dan menyatakan minat untuk meneruskan program serupa untuk pelbagai jabatan lain di ISN.


"Saya percaya ini sedang bergerak ke hadapan untuk kita, kerana kita perlu relevan, dipercayai dan juga menjadi pusat kecemerlangan terkemuka dalam perubatan sukan di negara ini," katanya.

1 Comment


woudger
Dec 27, 2022

Spin ai is a ransomware-as-a-service. Our technology offers a new and innovative way to get your hands on cloud ransomware without the need for any coding skills. Use our web interface to upload your files, select your ransom amount, and hit 'buy'. We'll take care of the rest!

Like
bottom of page