5 Karya Hebat Astro Originals Bakal Temui Penonton Tahun Ini
top of page
  • Writer's pictureMYB

5 Karya Hebat Astro Originals Bakal Temui Penonton Tahun Ini

Astro Shaw , penerbit terkemuka siri drama Astro Originals yang berkualiti premium dengan jalan cerita yang segar, telah membariskan siri drama terkenal yang telah mencipta fenomena tersendiri, seperti 'Projek: High Council', 'LIR', 'Riot!', 'Gamers Mangkuk ', dan banyak lagi sepanjang tahun 2023.


Astro Originals
Framed, ID dan X- Change merupakan tiga diantara lima karya siri drama hebat terbaik Astro Originals yang bakal menjadi sajian penonton sepanjang tahun ini.

Untuk meneruskan objektifnya dalam mendorong transformasi kandungan tempatan ke tahap yang lebih tinggi dan menawarkan pengalaman unik kepada penonton, Astro Originals bakal mempersembahkan barisan beberapa drama hebat untuk tahun 2024.


Antara drama yang dinanti-nantikan ialah 'I.D', 'Framed', ' X-Change', First Wives, dan 'Projek: Exit'. Setiap skrip daripada Astro Shaw berjanji untuk membawakan genre berbeza ke skrin, melibatkan pasukan produksi dan pengarah yang berpengalaman.


Menurut Raja Jastina Raja Arshad, Naib Presiden dan Ketua Astro Shaw & Perniagaan Kepulauan Melayu, "Drama premium Astro Originals telah mencapai kejayaan tersendiri. Contohnya, 'Projek: High Council' muncul sebagai siri yang paling banyak ditonton di Astro Go dan Atas Permintaan, mengatasi skrip Hollywood popular yang tersedia di platform kami. Siri ini juga memperoleh lebih 1 bilion tontonan di TikTok, menerima lebih daripada 23 juta penglibatan media sosial dan disenaraikan dalam 10 teratas yang paling banyak dicari di Google sepanjang 2023."



Setiap tahun, menerusi kandungan yang dihasilkan, Astro Shaw mengangkat bakat tempatan ke tahap yang lebih tinggi, menerima pengiktirafan. Baru-baru ini, 'Projek: High Council' memenangi Anugerah Perak untuk Pelakon Pembantu Lelaki Terbaik dalam kategori Program / Siri Televisyen di Anugerah Asia Kandungan, berkat watak Naim Daniel sebagai Ayam. Drama 'LIR' juga memenangi Anugerah Perak untuk Adaptasi (Skrip) Format TV Terbaik di Anugerah Asia Kandungan.


Membina momentum kukuh 2023, Astro Shaw terus mempertingkatkan kandungannya dengan memfokuskan pada kandungan berkualiti premium merangkumi pelbagai genre, jalan cerita segar dan berani yang belum diterokai di Malaysia, dan kualiti pengeluaran luar biasa yang akan mengangkat persada seni tempatan.


Selain itu, Astro Shaw telah menjalinkan kerjasama strategik dengan syarikat produksi seperti Alpha 47, Independent Pictures, dan Radius One, serta pengarah terbaik dalam negara, bagi memastikan pelbagai sentuhan dalam setiap kandungan yang disampaikan. Mereka bertujuan untuk mengujakan penonton dan memberi impak positif kepada industri seni tempatan.



 


ID
Siri drama ID mengangkat tema jenayah siber dan buli

I.D: Drama Jenayah Siber Belia

Bermula dengan 'I.D' yang bakal menemui penonton pada Februari ini, drama ini diarahkan oleh Razaisyam Rasyid yang terkenal dengan 'Projek: Anchor SPM' dan filem 'PUSAKA'. Barisan pelakon termasuk Naim Daniel, Amelia Henderson, Aedy Ashraf, Ellyzza Azizi, Datuk Rosyam Nor, dan Betty Banafe. 'I.D' terletak di bawah genre dewasa muda dan jenayah siber, menceritakan kisah Aidi, seorang pembangun aplikasi yang sering dibuli. Aidi merupakan peminat tegar seorang influencer media sosial terkenal, Anggun, dan dia menggunakan kemahiran digitalnya untuk mengubah identiti dan penampilannya di media sosial agar lebih dekat dengannya. Bagaimanapun, perbuatan ini turut membawa Aidi ke dalam jenayah penipu.



Framed
Siri drama Framed bakal menyatukan Meerqeen dan Mimi Lana dalam kes penyiasatan untuk membongkar sebuah konspirasi

Framed: Thriller Penyiasatan Fantasi

'Framed' meneroka genre thriller penyiasatan fantasi, dengan kerjasama yang berjaya antara pelakon popular Meerqeen dan Mimi Lana. Drama ini turut menampilkan Sangeeta Krishnasamy, Riz Amin, Zamarul Hisham, Khir Rahman, Rusdi Ramli, Vanidah Imran, dan Ram Raaga. Diarahkan oleh pengarah filem aksi Sein Qudsi, 'Framed' berkisar tentang pencarian jawapan Lia berhubung kehilangan ibunya melalui kamera polaroid yang memberikan gambaran tragedi masa depan. Bagaimanapun, usahanya membawa Lia dan Edi ke dalam konspirasi besar.



X-Change
X-Change menggabungkan barisan pelakon senior hebat bersama pelapis baru dalam drama siri bercorak aksi.

X-Change: Kisah Jenayah, Aksi, Kemunculan Zaman dan Drama Percintaan

'X-Change' ialah drama premium yang menggabungkan genre jenayah, aksi, kedewasaan dan percintaan. Ia diterajui oleh pelakon persembahan Lemuel Ong dan diarahkan oleh Nurhanisham Muhammad. Siri ini dibintangi oleh Arfie Shah, Joey Leong, Datuk Rosyam Nor, Hariz Hamdan, Marissa Yasmin, Sadiq M. Jamil, Steve Yap, Ardini @ Angeline Tan, Alvin Wong, dan Shweta Sekhon. Drama penuh aksi dan mendebarkan ini mengisahkan tentang Khalif, seorang remaja yang mengimpikan untuk belajar di luar negara bersama teman wanitanya. Bagaimanapun, latar belakang keluarganya, yang terlibat dalam kehidupan jenayah, memaksa Khalif memilih antara impiannya dan tanggungjawabnya terhadap keluarganya. Apabila keadaan mendorong Khalif lebih mendalam dalam jenayah, rahsia terbesar keluarganya terbongkar.


First Wives: Kisah Pemerkasaan Wanita

Diarahkan oleh Imri Nasution dan dibintangi oleh Mimi Lana, Malek Mccrone, dan Andy Teh, 'Isteri Pertama' mengetengahkan tema pemerkasaan wanita menerusi kisah dua sahabat zaman kanak-kanak. Diyana dan Michelle, kedua-duanya dikhianati oleh suami mereka, bergabung untuk membalas dendam. Rancangan pertama mereka melibatkan merompak kedai suami mereka sendiri.


Bagi peminat 'Projek: High Council' dan 'Projek: Anchor SPM', terbaru, 'Projek: Exit', adalah satu lagi ciptaan pelakon dan pengarah Zulaikha Zakaria. Drama remaja bersiri kedewasaan ini bermula apabila seorang pelajar berusia 16 tahun gagal dalam cubaan membunuh diri dan dihantar ke sekolah asrama pemulihan akhlak. Di sana, dia berkawan dengan seorang pelajar lelaki dan bercadang untuk melarikan diri dari sekolah. Siri ini dibintangi oleh Shasha Abedul, Amierul Aiman, dan Naim Daniel.


Jangan ketinggalan drama premium Astro Originals ini, seperti 'I.D', 'Framed', 'X-Change', 'First Wives' dan 'Projek: Exit', tersedia di Astro Premiere (Saluran 410) atau strimkannya pada platform Atas Permintaan dan Astro GO. Ikuti akaun Instagram, TikTok, Facebook, X, Astro Shaw dan Astro Gempak mereka untuk lebih banyak kemas kini dan klip yang menarik.

bottom of page