top of page
Writer's pictureMYB

Aaron Aziz Buktikan Kemampuan Mengarah Filem Romantik Menerusi 'Sayu Yang Syukur'

Pelakon popular Datuk Aaron Aziz sememangnya sinonim dengan kemunculannya dalam filem-filem romantik. Dengan pengalaman luas dalam dunia lakonan, Aaron telah diberi peluang untuk mengarah filem romantik berjudul "Sayu Yang Syukur".


Sayu Yang Syukur
Datuk Aaron Aziz melangkah ke kerusi pengarah buat kali kedua menerusi filem 'Sayu Yang Syukur'.

Aaron yang ditemui sewaktu tayangan gala filem tersebut yang telah diadakan baru-baru ini di GSC, The Starling, Petaling Jaya turut melahirkan rasa syukur kerana filem itu akhirnya bakal menemui penonton meskipun telah tertangguh selama lapan tahun ekoran beberapa sebab termasuk penularan Covid-19 yang melanda dunia beberapa tahun lalu.


Diterbitkan oleh Nusanbakti Production Sdn. Bhd., filem "Sayu Yang Syukur" ialah filem kedua arahan Aaron selepas "Romeo Kota". Filem ini berkisar tentang konflik dan drama cinta dan menampilkan Aaron Aziz sebagai salah seorang pelakon utama, bersama Nora Danish dan Arja Lee serta dibantu barisan pelakon hebat lain seperti Datuk Ahmad Tamimi Siregar, Raja Ema, Kismah Johari, Mohd Khafairie, Nabilah Maisyrah, Sari Yanti dan AR Badul.


Aaron berkongsi bahawa dia pada mulanya menerima tawaran untuk berlakon dalam filem itu tetapi kemudian ditawarkan peluang untuk mengarah oleh Penerbit Eksekutif, Allahyarham Datuk Gulzar Mohamad Noor Mohamed, juga dikenali sebagai Mohd Atlas, pada 2015. Dia melihatnya sebagai peluang yang tidak boleh dilepaskan, lebih-lebih lagi dia tidak pernah mengarahkan filem romantik sebelum ini.


Sayu Yang Syukur
Gabungan lama dan baru. Barisan pelakon Sayu Yang Syukur arahan Datuk Aaron Aziz

Aaron menegaskan apa yang menariknya untuk mengarah filem ini adalah kebebasan kreatif yang diberikan syarikat produksi terutama dari segi pelakon dan pembangunan skrip. Dia mengambil inspirasi daripada pengalamannya sewaktu bekerja dengan pengarah hebat seperti Kabir Bhatia, Osman Ali, dan Erma Fatima.


Untuk menambah sentuhan unik pada filem itu, Aaron membuat perubahan ketara pada skrip asal, menggabungkan idea baharu untuk membezakannya daripada filem romantik lain. Dia juga memainkan peranan penting dalam memilih pelakon, memastikan bahawa dia mempunyai autonomi penuh dalam memilih pelakon yang diingini.


Aaron mengakui bahawa mengarahkan kisah cinta bukanlah tugas yang mudah, kerana genre itu banyak bergantung pada emosi dan perasaan yang mendalam. Peranan dwi pengarah dan pelakon menambahkan tingkat cabaran tambahan untuknya, kerana dia terpaksa mengimbangi pelbagai tanggungjawab seperti mengurus dialog, lokasi dan memastikan operasi berjalan lancar.


Walaupun berdepan cabaran, Aaron merakamkan ucapan terima kasih kepada kru produksi atas sokongan mereka sepanjang proses penggambaran dan para pelakon atas komitmen yang tidak berbelah bahagi untuk menjayakan filem itu.


Aaron yakin "Sayu Yang Syukur" akan diterima baik oleh penonton, khususnya mereka yang mendambakan filem romantis yang menyentuh hati. Dia percaya penonton akan dapat melihat sisi berbeza lakonannya dalam projek arahan ini.


Sayu Yang Syukur
Filem 'Sayu Yang Syukur' terbitan Nusanbakti Production bakal menemui penonton bermula 28 Disember 2023 ini.
 

SINOPSIS


Kepulangan Liyana ke Kuala Lumpur daripada kampung pada suatu senja adalah titik mula kisah tragik hidupnya apabila kereta yang dipandu terbabas ke cerun setelah melanggar tayar yang terjatuh dari lori ketika hujan lebat mencurah. Secara kebetulan Qudaim dan Adam menyedari kereta Liyana yang berada di cerun bergegas turun dan memeriksa keadaan walaupun mereka masih berada di bawah pengaruh bahan terlarang. Adam mencapai minuman yang telah diletakkan ubat khayal lalu diberikan kepada Liyana.


Bagai jatuh di timpa tangga, Liyana yang separuh sedar kerana kemalangan dan mamai dengan air khayal telah dibawa ke sebuah resort maka terjadilah perkara yang memilukan. Di pejabat Liyana merasa sayu dan buntu kerana selama ini dia adalah individu yang bertanggungjawab membantu dan menasihatkan mangsa-mangsa rogol, tetapi kini situasi itu berlaku pula kepadanya. Tahap keyakinannya menurun dan pelbagai tanggapan muncul di kepala andainya dia disahkan hamil. Nama keluarga di kampung, maruah Yayasan dan nama baiknya pasti tercemar jika laporan polis dibuat dan berita dinodai diketahui.



Jefri rakan sepejabat yang selama ini menaruh hati kepadanya pula tetap sabar menagih cinta Liyana tetapi Liyana masih merahsiakan kisah memalukan itu daripada Jefri. Mampukah hati Liyana terbuka untuk menerima cinta, dan apakah kesudahan konflik yang akan berlaku di antara mereka?


 


Sementara itu Saiful Azmi Jamsari selaku penerbit menjelaskan Aaron dipilih sebagai pengarah kerana bakat, kebolehan dan pengalamannya sebagai pelakon. Keputusan untuk memberi peluang kepada pengarah baharu seperti Aaron adalah penting kerana mereka membawa idea baharu dan perspektif unik kepada industri.


Filem ini bertujuan untuk memikat dan memberi inspirasi kepada penonton dengan unsur seni dan tema universal cinta, kebaikan dan keikhlasan. Dengan meneroka elemen konflik kerjaya, hubungan yang kompleks, cinta dan benci, "Sayu Yang Syukur" mempersembahkan naratif yang mendalam dan pelbagai dimensi.


Sebagai tambahan kepada jalan cerita yang menarik, filem ini turut disempurnakan dengan dua runut bunyi asli (OST) yang luar biasa. "Menanti Sinar", nyanyian Siti Nordiana and "Bermalam Tanpa Bintang", nyanyian Tomok yang mana kedua-dua lagu dihasilkan oleh Allahyarham Mohd Atlas.


Filem "Sayu Yang Syukur" akan menemui penonton di seluruh negara apabila ditayangkan di pawagam mulai 28 Disember 2023.


Comments


bottom of page