Amir Sisi Julang Gelaran Juara Program 'The Chosen One' Musim Pertama
top of page
  • Writer's pictureMYB

Amir Sisi Julang Gelaran Juara Program 'The Chosen One' Musim Pertama

Kemenangan Amir Sisi dalam program nyanyian kanak-kanak 'The Chosen One' bukan sahaja mencipta sejarah tetapi juga memberi harapan kepada bakat-bakat muda yang bercita-cita tinggi daripada pelbagai latar belakang. Anak muda berbakat besar ini telah membuktikan bahawa impian boleh menjadi kenyataan dengan semangat, dedikasi dan suara yang unik.


Juara dan mentor. Amir Sisi membawa pulang hadiah wang tunai bernilai RM30,000, trofi, dan sebuah lagu terbitan Rocketfuel Entertainment sementara, Putera Muhammad, sebagai mentor turut diiktiraf sebagai jurulatih terbaik dan dianugerahkan RM10,000.

Amir Sisi, merupakan kanak-kanak lelaki berusia 12 tahun dari suku Temiar, berasal dari Pos Kemar, Gerik, Perak. Beliau mempamerkan kebolehan nyanyiannya yang luar biasa sepanjang pertandingan The Chosen One yang bersiaran menerusi saluran Astro Ceria (Saluran 611), berjaya memikat hati kedua-dua juri dan penonton. Dengan sikap merendah diri dan suaranya yang unik, Amir berjaya menyentuh hati ramai rakyat Malaysia dan menjadi tular di platform seperti TikTok, memperoleh 150 juta tontonan yang mengagumkan.


Sebagai juara dari keturunan Orang Asli yang pertama dalam pertandingan nyanyian kanak-kanak di Malaysia, Amir Sisi telah memusnahkan stereotaip dan membuktikan bahawa bakat tidak mengenal sempadan. Dia mengatasi tiga finalis lain, Khalyn, Erika Foo, dan Raja Dayana Umayma, yang dibimbing oleh artis terkenal Hazama, Kmy Kmo, Luca Sicta, dan Shiha Zikir, untuk merangkul gelaran 'The Chosen One.'


Amir Sisi bersama Khalyn, Raja Dayana dan Erika yang turut berentap di finale program 'The Chosen One' musim pertama

Kerja keras dan dedikasi Amir membuahkan hasil apabila dia membawa pulang hadiah wang tunai bernilai RM30,000, trofi, dan sebuah lagu terbitan Rocketfuel Entertainment. Jurulatihnya yang luar biasa, Putera Muhammad, turut diiktiraf sebagai jurulatih terbaik dan dianugerahkan RM10,000. Naib juara Khalyn menerima hadiah wang tunai RM20,000, manakala Raja Dayana dan Erika masing-masing memperoleh RM10,000 dan RM5,000. Selain itu, Raja Dayana memenangi anugerah untuk persembahan terbaik.


Astro, syarikat penyiaran di sebalik 'The Chosen One,' melahirkan rasa bangga yang amat besar dalam memupuk bakat baharu seperti Amir Sisi, Khalyn, Erika Foo, dan Raja Dayana. Keikhlasan dan karisma tulen yang dipamerkan oleh Amir bergema di hati juri dan penonton, bukan sahaja di Malaysia malah di negara jiran seperti Indonesia. Banyak pengaruh Indonesia memuji bakat semula jadi Amir, menjadikannya popular merentasi sempadan.


Putri Yasmin Megat Zaharuddin, Naib Presiden GenNext Astro, menyampaikan ucapan tahniah kepada semua peserta 'The Chosen One' dan berharap program ini akan menjadi batu loncatan kepada kejayaan masa depan mereka dalam industri hiburan.


“Kami di Astro amat berbesar hati apabila rancangan baharu kami, ‘The Chosen One’ dapat melahirkan bintang-bintang baharu seperti Amir Sisi, Khalyn, Erika Foo dan Raja Dayana yang bakal mewarnai industri seni negara," ujar Putri Yasmin.


'The Chosen One' ialah program nyanyian realiti yang menghimpunkan bakat bercita-cita tinggi dengan artis popular Malaysia yang berkhidmat sebagai mentor mereka. Daripada enam belas peserta, hanya lapan dipilih untuk bersaing bersama pasangan selebriti mereka untuk tempoh enam minggu. Matlamatnya adalah untuk memenangi gelaran yang didambakan 'The Chosen One.'


bottom of page