Barisan Selebriti Malaysia Terima Pengiktirafan Di MFMPA 2022
top of page
  • Writer's pictureMYB

Barisan Selebriti Malaysia Terima Pengiktirafan Di MFMPA 2022

YBrs. Dr. Tan Awang Besar, Setiausaha Bahagian (Kebudayaan) Kementerian Pelancongan, Kesenian dan Kebudayaan (MOTAC) telah merasmikan Anugerah Fesyen, Pemodelan dan Pageant Malaysia (MFMPA) 2022 bersama Prof. Dr. Md Nasir Ibrahim, Ketua Pegawai Eksekutif Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (FINAS), di mana 60 duta yang mewakili industri berkaitan dipanggil untuk menggambarkan kepelbagaian budaya, tradisi dan bakat yang ada di Malaysia, di peringkat global.



Dianjurkan oleh Miss Malaysia Kebaya (MMK), tujuan MFMPA 2022 ialah untuk mempromosikan tawaran terbaik di Malaysia dengan mengiktiraf penyumbang penting kepada industri fesyen, peragaan dan peraduan. Dengan pengenalan anugerah ini, mereka berhasrat untuk menjana permintaan yang besar untuk bakat, produk dan perkhidmatan Malaysia di seluruh dunia dengan memanfaatkan pengaruh duta tempatan yang diiktiraf pada acara utama.


Setelah mengumumkan pengembangannya ke rantau ASEAN untuk edisi seterusnya, MFMPA 2022 akan menjadi penanda aras bagi MMK untuk menerajui industri dengan mempopularkan pemain industri tempatan di peringkat antarabangsa. Ini akhirnya membolehkan negara lain menggunakan tawaran terbaik Malaysia, sekaligus mewujudkan lebih banyak peluang untuk pemain tempatan merentasi pelbagai bidang.


Sebanyak 60 individu termasuk wakil-wakil syarikat telah dianugerahkan di MFMPA 2022, antaranya ialah DJ Leng Yein, Jang Han-Byul, Wani Kayrie, Adeline Tsen, Asyraf Nasir, Pong Pong, dan Kid Inn, yang mempamerkan persembahan luar biasa sepanjang tahun lepas. Selain itu, Nicsmann, Dking, MD Pharma, dan D’Tandoor turut dianugerahkan atas usaha dan sumbangan inovatif mereka kepada industri.


GALERI



Prof. Dr. Md Nasir Ibrahim, Ketua Pegawai Eksekutif Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (FINAS), berkata, “Melangkah ke hadapan pada 2023, FINAS sedang berusaha keras untuk mengeksport bakat dan kandungan tempatan kami ke luar negara untuk mempamerkan budaya, tradisi, dan keindahan keseluruhan Malaysia. Saya percaya bahawa Malaysia tidak jauh daripada mencapai potensi penuhnya, dan kami gembira untuk mempunyai usaha seperti MFMPA yang boleh memupuk dan mengembangkan industri melalui pelbagai cara. Duta Besar MFMPA memainkan peranan penting untuk mewakili Malaysia pada skala antarabangsa, dan saya sangat teruja untuk melihat hasil positif yang boleh kita bawa sebagai satu negara, dengan bekerjasama.”


“Kami menyasarkan untuk terus menolak sempadan untuk mempromosikan Malaysia sebagai tempat pelancongan dengan aktiviti yang kami ada sepanjang tahun. Semasa kami bekerjasama dengan Vietnam dan Filipina tahun ini, saya tidak sabar untuk mula bekerja dengan negara jiran yang lain pada tahun berikutnya untuk membangunkan industri fesyen tempatan dan segmen yang menyokongi industri tersebut,” Dr. Jason Hee, Presiden dan Pengasas Anugerah Fesyen, Pemodelan dan Pageant Malaysia (MFMPA) menyimpulkan.


Sempena Tahun Baharu Cina ini, cheongsam tradisional yang cantik dipakai oleh tetamu wanita untuk menyambut Tahun Arnab. Majlis tarian singa juga diadakan untuk membawa kemakmuran dan kegembiraan untuk meraikan tahun kejayaan yang akan datang. Dalam acara itu, Pertunjukan Fesyen dan Bakat Tahun Baru Cina turut dianjurkan untuk memaparkan pakaian tradisional Cina tersebut.


Turut hadir pada majlis makan malam anugerah ini ialah Dato’ Dr. Ammar Abd. Ghapar, Pengarah Kanan, Promosi Antarabangsa (Amerika, Eropah & Oceania) Tourism Malaysia; Datuk Rashidi Hasbullah, Bekas Ketua Setiausaha MOTAC; Datin Winnie Loo, Presiden Persatuan Penjenamaan Malaysia dan Bon Zainal, pereka fesyen terkenal tempatan, antara lain.


0 comments
bottom of page