DUNKI Papar Sisi Berbeza Shah Rukh Khan
top of page
  • Writer's pictureMYB

DUNKI Papar Sisi Berbeza Shah Rukh Khan

Tahun 2023 bermula dengan hebat buat bintang Bollywood Datuk Shah Rukh Khan (SRK) apabila membuat penampilan luar biasa dalam filem blockbuster, Pathaan. Seterusnya ia disusuli ,dengan sebuah filem genre aksi thriller berjudul 'Jawan' pada pertengahan tahun ini. Kedua-dua filem ini menyaksikan SRK membawa watak penuh aksi, menjadikan kedua-dua filem ini sebagai filem dengan kutipan tertinggi dalam industri filem Bollywood tahun ini.


Dunki
Dunki atau 'Donkey Route' memaparkan kisah perjalanan 3 sahabat mengikuti 'jalan belakang' untuk berhijrah ke Kota London untuk kehidupan yang lebih baik.

Tetapi SRK tidak berhenti di situ. Dia mengakhiri tahun ini dengan filem komedi, drama, dan romantik bertajuk 'Dunki', dengan kerjasama pengarah terkenal Rajkumar Hirani. Filem Dunki menonjolkan sisi lain SRK, jauh daripada peranannya yang penuh aksi dan macho, menyampaikan cerita berbeza yang meneroka perbezaan antara kaya dan miskin, celik dan buta huruf serta impian dalam hidup. Filem ini turut menyentuh isu pendatang tanpa izin dari wilayah Punjab, India Utara, mencari kehidupan yang lebih baik.


Filem 'Dunki' membezakan dirinya melalui jalan ceritanya yang menarik dan persembahan cemerlang SRK dan pelakon bersamanya, Taapsee Pannu. Filem ini juga menampilkan barisan pelakon pembantu termasuk Boman Irani, Vicky Kaushal, Vikram Kochhar, Anil Grover, dan Dharmendra. Kisah Dunki berlatarkan pada tahun 1995 apabila Hardy Singh Dhillon (SRK), seorang askar yang baru pulih daripada kecederaan, tiba di sebuah bandar bernama Laltu di Punjab untuk mencari seorang lelaki yang sebelum ini telah menyelamatkan nyawanya.


Dunki
Hardy Singh Dhillon atau Hardy lakonan hebat Datuk Shah Rukh Khan (SRK).

Hardy bertemu tiga individu, Manu (Taapsee Pannu), Balli (Anil Grover), dan Buggu (Vikram Kochhar), yang memasang impian untuk berhijrah ke London, England, untuk mencari kehidupan yang lebih baik. Tanpa menyedari, lelaki yang cari oleh Hardy telah meninggal dunia, meninggalkan kakaknya, Manu. Didorong oleh rasa terima kasih, Hardy berjanji untuk membantu Manu dan rakannya sampai ke London.


Untuk ke London, kesemua mereka harus mendapatkan visa. Usaha terbukti lebih sukar daripada yang mereka jangkakan, selain menghadapi kekangan kewangan, mereka juga turut tertipu dengan sindiket agen visa palsu. Tidak putus asa, mereka akhirnya mula belajar bahasa Inggeris untuk mendapatkan visa pelajar ke United Kingdom (UK). Semasa di kelas pengajian, mereka bertemu dengan Siddu (Vicky Kaushal), seorang individu terdesak yang ingin pergi ke London hanya untuk satu hari.


Dunki
Usaha tanpa mengenal putus asa. Keempat-empat sahabat nekad mengikuti pengajian kelas bahasa Inggeris demi untuk mendapatkan Visa Pelajar ke United Kingdom

Gagal melengkapkan kelas bahasa Inggeris mereka, mereka menggunakan cara yang menyalahi undang-undang. Perjalanan mereka membawa mereka melalui Pakistan, Afghanistan, Iran, Turkey dan akhirnya ke UK, di mana mereka akhirnya terperangkap dalam kontena perkapalan. Perjalanan sukar mereka dipenuhi dengan pengkhianatan dan kehilangan, dengan beberapa rakan pengembara 'tumpas' di jalan belakang. Namun, mereka enggan berputus asa dan terus mengejar impian untuk sampai ke tanah yang dijanjikan, London.


 


Dunki ialah sebuah filem dengan masa tayangan selama 2 jam dan 39 minit yang diedarkan oleh White Merpati Entertainment Sdn Bhd di Malaysia dan telah memikat penonton di seluruh dunia sejak tayangannya pada 21 Disember. Sehingga artikel ini disiarkan , filem ini telah mencapai 'Box Office' dengan kutipan 3,500 crores bersamaan USD 42 juta di seluruh dunia.


Dunki ialah sebuah filem yang kaya dengan emosi, menekankan erti persahabatan dan nilai untuk terus setia kepada sahabat. Empat sahabat itu menunjukkan ketabahan mereka yang tidak berbelah bahagi dalam menghadapi pelbagai rintangan ketika mereka berusaha untuk menjejakkan kaki ke London.


Menonton Dunki bagaikan menaiki sebuah 'roller-coaster' emosi. Dialog-dialog dalam filem membawa maksud tersurat dan tersirat, sering menimbulkan air mata daripada penonton.


Walau bagaimanapun, watak SRK dilihat terserlah sewaktu dalam babak disebuah bilik mahkamah di mana dia mengisytiharkan cintanya yang tidak berbelah bahagi kepada negaranya dan mengkritik mereka yang bercakap buruk mengenainya. Adegan tersebut berlaku hampir dengan klimaks filem ini sekaligus meninggalkan kesan yang mendalam kepada penonton.




Terdapat satu babak lagi yang memilukan penonton hampir dipenghujung filem ini, apabila, SRK gagal buat kali kedua dalam usahanya untuk melamar Manu untuk menjadi suri hatinya.


Filem ini mempamerkan kepelbagaian SRK sebagai pelakon hebat, membawanya ke wilayah yang belum dipetakan dan membiarkan dia meneroka pelbagai aspek krafnya. Dengan cerita yang menyentuh hati, persembahan yang hebat dan tema yang membangkitkan pemikiran, Dunki ialah filem yang mesti ditonton yang akan menyentuh hati anda dan meninggalkan kesan yang berkekalan. Ini adalah bukti fakta bahawa impian boleh dicapai apabila persahabatan dipupuk, dan seseorang tidak pernah berputus asa walaupun menghadapi kemungkinan.

bottom of page