Imam Tanpa Makmum: Langkah Berani Syakir Daulay Bintang Muda Dalam Industri Filem Indonesia
top of page
  • Writer's pictureMYB

Imam Tanpa Makmum: Langkah Berani Syakir Daulay Bintang Muda Dalam Industri Filem Indonesia

Baru berusia 21 tahun, bintang Indonesia yang semakin meningkat naik, Syakir Daulay membuktikan keberaniannya dengan menggalas tanggungjawab sebagai penerbit, pengarah, dan pelakon dalam filem sulungnya "Imam Tanpa Makmum" .


Imam Tanpa Makmum
Syakir Daulay bintang muda yang mula bersinar dalam industri filem Indonesia

Di sebalik cabaran besar yang menanti serta mengundang keraguan ramai, bakat kelahiran Aceh ini tanpa gentar mengambil risiko dan memikul tanggungjawab yang datang dalam pelbagai bentuk dalam penerbitan filem ini.


Mengendalikan tiga posisi secara serentak dalam penerbitan sebuah filem sudah pasti bukan tugas yang mudah. Sebagai penerbit, Syakir perlu memastikan kru dan pelakon berada dalam keadaan baik, manakala sebagai pengarah, dia perlu memastikan penggambaran berjalan mengikut jadual. Sementara itu, sebagai pelakon, dia perlu menyampaikan persembahan yang menarik.


Syakir mengakui kesukaran yang datang dengan menyulap menerusi pelbagai tanggungjawab dalam projek ini. Dia melihat "Imam Tanpa Makmum" sebagai pengalaman pembelajaran yang berharga dan percaya bahawa pada masa hadapan, dia akan lebih selesa berada di kerusi pengarah untuk produksi sendiri. Namun, apabila melibatkan projek orang lain, dia lebih suka menumpukan perhatian kepada lakonan semata-mata.


Bagi pelakon Rayisa Nayla Salwa, yang membawakan watak Zahra dalam filem itu, "Imam Tanpa Makmum" menandakan penampilan sulungnya dalam industri lakonan. Sebelum ini dikenali sebagai model dan pengaruh media sosial, dia menerima peluang ini untuk bekerja bersama rakannya Syakir.


Rayisa berharap lakonannya diterima baik oleh penonton. Dia melihat filem ini sebagai percubaan pertamanya dalam bidang lakonan dan terbuka untuk mempertimbangkan peluang lakonan lain pada masa hadapan jika ia timbul.


Imam Tanpa Makmum
Filem Imam Tanpa Makmum dibintangi oleh Syakir Daulay, Rayisa Nayla Salwa dan Vonny Felicia akan mula ditayangkan diseluruh pawagam di Malaysia mulai 30 Novermber 2023

"Imam Tanpa Makmum" merupakan sebuah filem komedi romantik terbitan Syakir Pictures dengan kerjasama Onprima Studio. Menurut Mohd Shahir Sulaiman, Ketua Pegawai Eksekutif Onprima Studio, mereka memilih untuk bekerjasama dengan Syakir Pictures kerana berkongsi misi dan visi yang sama untuk memartabatkan karya Indonesia ke peringkat lebih tinggi.


Kerjasama kedua-dua studio itu bertujuan bukan sahaja memberi manfaat kepada penonton menerusi filem yang dihasilkan malah turut menyumbang kepada industri perfileman Indonesia secara keseluruhan.


Dengan kos produksi RM1.4 juta, "Imam Tanpa Makmum" menyerlah daripada filem luar negara lain dengan meneroka tema perkahwinan diusia muda. Syakir percaya filem ini akan menampilkan perspektif baharu tentang institusi perkahwinan, sekaligus menawarkan pandangan berbeza kepada penonton.


 

SINOPSIS


"Imam Tanpa Makmum" mengisahkan tentang Imam yang dilakonkan oleh Syakir Daulay, yang terpaksa mencari isteri selepas desakan ibunya (Cut Mini Theo). Walaupun tidak berminat untuk berkahwin pada usia muda, Imam merupakan seorang anak yang berbakti dan menuruti permintaan ibunya.



Pertemuan Imam dengan Naira (Vonny Felicia), seorang pemain biola berbakat yang mengendalikan pusat perlindungan untuk kanak-kanak jalanan, membuatkan dia jatuh cinta. Bagaimanapun, ibu Imam menentang keras hubungan mereka kerana kehidupan malam Naira. Pada masa yang sama, Zahra (Rayisa Nayla Salwa), seorang pelajar yang tekun di sebuah sekolah Islam, bersedia untuk menjadi isteri Imam. Ke mana perjalanan Imam akan membawanya? Adakah ibunya akan merestui hubungannya dengan Naira atau memaksa dia untuk bersama Zahra?


 

Dibintangi oleh Syakir Daulay, Rayisa Nayla Salwa, Vonny Felicia, Cut Mini Theo, Lukman Sardi, dan Arif Brata, "Imam Tanpa Makmum" bakal ditayangkan di seluruh negara pada 30 November 2023.


bottom of page