Jiwa 8 Belas: Kisah Tragis Persahabatan dan Dendam
top of page
  • Writer's pictureMYB

Jiwa 8 Belas: Kisah Tragis Persahabatan dan Dendam

Tayangan perdana filem Jiwa 8 Belas arahan Pengarah S. Baldev Singh berlangsung baru-baru ini di TGV One Utama, Petaling Jaya. Walaupun mengalami beberapa kali kelewatan berpunca dari pandemik COVID-19 yang berterusan, filem Jiwa 8 Belas akhirnya bersedia untuk ditayangkan di layar perak.


Jiwa 8 Belas
Poster rasmi filem "Jiwa 8 Belas"


Filem Jiwa 8 Belas merupakan penampilan sulung buat pelakon jelita Sophia Albarakbah ke layar perak disamping Shah Hazvee bersama barisan pelakon baru dan senior lain terdiri dari Izuan Razali, Ikhram Juhari, Kanda Khairul, Akim Nordin, Fahar Azhar, A. Galak, Datuk Fauziah Nawi dan Datuk Jalaluddin Hassan.


Diterbitkan oleh White Merpati Entertainment Sdn Bhd dan diedarkan oleh Sri Saheb Production Sdn Bhd, filem itu berjanji untuk menyampaikan pengalaman sinematik yang tidak dapat dilupakan penonton dalam mengupas kisah persahabatan, dendam dan meneroka sisi gelap kisah pemerdagangan manusia.



Filem Jiwa 8 Belas berkisar tentang kehidupan dua sahabat muda, Isyq (Shah Hazvee) dan Fatien (Sophia Albarakbah), ketika mereka memulakan perjalanan ke Thailand. Tanpa disedari Isyq, dia menyimpan perasaan yang mendalam terhadap Fatien, tetapi dia sudah pun menjalinkan hubungan dengan Edd (Ikhram Juhari). Ketika mereka menuju ke Thailand, tragedi berlaku apabila mereka terlibat dalam kemalangan kereta ngeri yang berpunca daripada perlanggaran dengan sebuah lori.


Isyq dan Fatien meninggalkan motosikal yang remuk dan memutuskan untuk meneruskan perjalanan dengan berjalan kaki, berharap untuk sampai ke bandar berhampiran untuk mendapatkan bantuan makanan dan perubatan.


Harapan mereka terjawab apabila pemilik sebuah kereta, Mat Kitam (Izuan Razali), memberhentikan kereta untuk membantu tanpa mereka sedari akan niat sebenarnya yang kemudian mendedahkan dirinya sebagai ketua geng pemerdagangan manusia.


Jiwa 8 Belas
Penampilan sulung Sophia Albarakbah ke layar perak

Mengetahui perkara tersebut serta penemuan senjata api yang disembunyikan di bawah tempat duduk Mat Kitam membuatkan tulang belakang Fatien menggigil, membayangkan bahaya yang menanti.


Apakah nasib yang menanti Isyq dan Fatien dalam cengkaman sindiket kejam ini? Adakah mereka akan berjaya melepaskan diri daripada cengkaman penculik mereka dan mencari jalan pulang? Atau adakah mereka akan dimakan oleh dendam, mencari keadilan untuk kehilangan orang yang mereka sayangi?


Jawapan kepada soalan ini hanya boleh ditemui dengan menonton Filem Jiwa 8 Belas, yang akan ditayangkan pada 18 Januari 2024 di pawagam seluruh Malaysia.

bottom of page