Kempen Komuniti Penyayang 2023 Anjuran Ayam Brand™ Bantu Atasi Isu Malnutrisi Dikalangan Kanak-Kanak
top of page
  • Writer's pictureMYB

Kempen Komuniti Penyayang 2023 Anjuran Ayam Brand™ Bantu Atasi Isu Malnutrisi Dikalangan Kanak-Kanak

Isu kekurangan nutrisi merupakan masalah besar yang dihadapi oleh sehingga 5.6 juta kanak-kanak yang bersekolah di Malaysia. Ramai daripada kanak-kanak ini berisiko untuk menjadi obes di kemudian hari kerana kekurangan makanan berkhasiat.


Kempen Komuniti Penyayang 2023 Ayam Brand
Bengkel Pemakanan Sihat anjuran Ayam Brand baru-baru ini sempena dengan Pelancaran Kempen Komuniti Penyayang 2023 yang melibatkan kanak-kanak dari beberapa rumah pertubuhan bukan kerajaan (NGO) di sekitar Lembah Kelang. Acara tersebut turut mendapat kerjasama dari KPJ Healthcare dan Focus Point Vision Care.

Selain itu, terdapat peningkatan yang membimbangkan dalam masalah penglihatan di kalangan kanak-kanak, dengan kelaziman rabun atau rabun jauh meningkat daripada 9.8% pada kanak-kanak berumur 7 tahun kepada 34.4% pada kanak-kanak berumur 15 tahun. Walaupun beberapa masalah penglihatan tidak dapat dielakkan, banyak yang boleh dikaitkan dengan amalan penjagaan mata yang lemah.


Untuk menangani isu ini, Ayam Brand™, jenama terkenal yang diiktiraf dengan pelbagai jenis makanan dalam tin yang berkualiti dan sihat, baru-baru ini telah melancarkan inisiatif tahunannya, Kempen Komuniti Penyayang 2023.


Dengan tema #AyamBersamaMu, bermaksud "Ayam Brand™ with Anda," kempen ini menyasarkan untuk mendekati lebih 1,000 kanak-kanak daripada 25 pertubuhan bukan kerajaan (NGO) di tujuh negeri untuk menyediakan mereka bekalan makanan berkhasiat selama dua bulan, berjumlah kira-kira 35,028 hidangan sihat.


Ayam Brand™ bukan sahaja akan menyumbangkan produk makanannya tetapi juga akan bekerjasama dengan KPJ Healthcare Berhad (KPJ Healthcare) untuk mengadakan bengkel mengenai tabiat pemakanan yang sihat.


Bengkel ini akan membimbing kanak-kanak membuat pilihan makanan yang lebih berkhasiat berdasarkan konsep "Suku-suku Separuh" (Separuh Pinggan) Hidangan Sihat Malaysia. Ia bertujuan untuk menyemai tabiat pemakanan sihat sejak kecil lagi bagi menggalakkan masa depan yang lebih cerah untuk kanak-kanak ini.


Selain menangani masalah kekurangan zat makanan, Ayam Brand™ telah bekerjasama dengan Focus Point Vision Care Group Sdn. Bhd. untuk menyediakan pemeriksaan kesihatan mata dan cermin mata preskripsi percuma kepada kanak-kanak yang memerlukan di rumah kebajikan yang mengambil bahagian.


Sebagai sebahagian daripada Kempen Komuniti Penyayang 2023, setiap rumah yang mengambil bahagian juga akan menerima rangkaian produk Ayam Brand™ yang kaya dengan protein, kalsium, Omega-3 dan serat. Ini termasuk Tuna Mayonis Ayam Brand™, Kacang Panggang dalam Sos Tomato Ayam Brand™, dan Soya Flake Ayam Brand™.


GALERI



Menurut Pengurus Pemasaran A. Clouet (Malaysia) Sdn. Bhd., Teoh Wei Ling, "Kempen komuniti penyayang seperti Ayam Brand™ adalah penting dalam menangani risiko kekurangan zat makanan dan masalah penglihatan dalam kalangan kanak-kanak di Malaysia. Sebaik-baiknya, kanak-kanak harus menerima makanan berkhasiat sejak lahir.


"Ayam Brand™ mempunyai sejarah panjang menyumbang produk yang sihat dan berkhasiat kepada masyarakat. , dan kami tetap komited untuk tujuan ini. Sambil menyediakan penyelesaian segera melalui produk kami, adalah sama penting untuk mendidik kanak-kanak tentang membuat pilihan makanan yang lebih sihat untuk jangka panjang. Produk ikan kami padat dengan protein, kalsium, Omega-3, vitamin, dan mineral yang memberi manfaat kepada kesihatan keseluruhan kanak-kanak, termasuk kesihatan mata mereka," jelas Teoh Wei Ling.


Kajian yang dijalankan oleh Universiti Sains Malaysia (USM) mendapati bahawa Sardin Ayam Brand™ dalam Sos Tomato mengandungi 7.1 kali ganda kandungan Omega-3 berbanding ikan sardin yang baru ditangkap. Begitu juga, Tenggiri dalam Sos Tomato Ayam Brand™ mengandungi 7.6 kali ganda Omega-3 berbanding dengan hidangan ikan yang baru ditangkap yang sama.


"Kempen Komuniti Penyayang Ayam Brand™, kini memasuki tahun ke-16, telah menyediakan lebih 2.1 juta makanan sihat dan makanan berkhasiat kepada lebih 27,293 individu di 610 rumah kebajikan dan NGO," tambah Teoh Wei Ling.


Di Lembah Klang, seramai 398 kanak-kanak dari pelbagai rumah kebajikan telah menyertai bengkel "Tambah Sihat Bersama Ayam Brand™" yang diadakan di Menara KPJ, Kuala Lumpur.


Semasa bengkel tersebut, kanak-kanak berpeluang belajar membuat pilihan makanan yang lebih sihat melalui sesi yang menarik dan bermaklumat yang dikendalikan oleh Cik Nabihah Hannan Razaleigh, pakar pemakanan dari Hospital Pakar KPJ Tawakkal Kuala Lumpur.


Beliau berkongsi pandangan tentang Hidangan Malaysia Sihat Separuh Pinggan dan memperkenalkan kepentingan Omega-3 untuk kesihatan mata. Kanak-kanak kemudiannya menggunakan pengetahuan baru mereka dengan menyediakan snek sihat mengikut konsep Half-Plate, dengan bimbingan daripada pasukan KPJ dan Ayam Brand™.


"Pengambilan makanan berkhasiat adalah penting untuk kesejahteraan keseluruhan kanak-kanak, terutamanya dari segi pengambilan protein untuk tumbesaran dan perkembangan. Ikan berlemak seperti tuna, saba, sardin dan makarel adalah sumber protein yang sangat baik dan Omega-3 yang baik, yang adalah penting untuk perkembangan otak dan kesihatan mata pada kanak-kanak.


"Memandangkan badan kita tidak dapat menghasilkan Omega-3, adalah penting untuk mendapatkannya melalui sumber makanan. Individu harus berhasrat untuk mengambil sekurang-kurangnya dua hidangan ikan berlemak setiap minggu," kata Cik Nabihah. Hannan Razaleigh.


Bengkel itu juga termasuk permainan padanan ingatan dan aktiviti membaling bola untuk meningkatkan daya ingatan kanak-kanak dan kemahiran koordinasi tangan-mata, mengukuhkan apa yang telah mereka pelajari. Ahli pasukan yang menang telah dianugerahkan pingat, dan peserta lain menerima hadiah saguhati.


Wakil dari rumah kebajikan yang mengambil bahagian menyatakan penghargaan mereka atas sokongan berterusan Ayam Brand™ dan impak transformatif yang telah ditimbulkannya ke atas kehidupan kanak-kanak di bawah jagaan mereka.


"Kami sentiasa menantikan Kempen Komuniti Penyayang Ayam Brand™. Bagi kami, produk Ayam Brand™ adalah lazat, berkhasiat, dan menyediakan kepelbagaian yang berbeza daripada hidangan harian kami. Kami amat menghargai sokongan yang diberikan.


"Selain itu, kami mengharapkan kepada kempen ini kerana ia menyeronokkan, bermaklumat, dan mencetuskan minat dan motivasi kanak-kanak untuk kekal sihat dan mengekalkan pemakanan mereka. Kami berterima kasih atas sumbangan cermin mata preskripsi kerana sesetengah kanak-kanak di rumah kami mengalami rabun. Lebih-lebih lagi, cermin mata boleh jadi agak mahal.


"Sumbangan ini sudah pasti akan membantu mereka melihat dengan lebih jelas pada masa hadapan," kata Encik Jamaluddin Bin Wahab, Pengurus Rumah Kasih Harmoni Paya Jaras.


Kempen Kempen Komuniti Penyayang 2023 Ayam Brand™ membuat perubahan ketara dalam kehidupan kanak-kanak Malaysia. Dengan menyediakan bekalan makanan yang berkhasiat, panduan pemakanan, dan pemeriksaan kesihatan mata dan cermin mata preskripsi percuma, Ayam Brand™ memperkasakan kanak-kanak ini untuk menjalani kehidupan yang lebih sihat dan meningkatkan peluang mereka untuk masa depan yang lebih cerah.


Untuk mengetahui lebih lanjut mengenai Kempen Komuniti Penyayang #AyamBersamaMu, layari https://www.ayambrand.com.my atau https://www.facebook.com/ayambrandmalaysia.

bottom of page