Kisah Dendam Black Manta Yang Tiada Berpenghujung Dalam 'Aquaman And The Lost Kingdom'
top of page
  • Writer's pictureMYB

Kisah Dendam Black Manta Yang Tiada Berpenghujung Dalam 'Aquaman And The Lost Kingdom'

Warner Bros. Pictures kembali mempersembahkan sekuel yang dinanti-nantikan ramai, "Aquaman and the Lost Kingdom," yang telah memulakan tayangan di Malaysia dan diperingkat antarabangsa sejak 21 Disember lalu. Peminat di seluruh dunia menantikan peluang untuk kembali menyelam ke dunia bawah air, Atlantis dan menyaksikan pertempuran epik Aquaman untuk kelangsungan kerajaan yang diperintahnya.


Aquaman and the Lost Kingdom
Jason Momoa kembali sebagai Aquaman dalam sekual terbaru - Aquaman and the Lost Kingdom

Dengan Peter Safran, James Wan dan Rob Cowan mengetuai sebagai penerbit, dan Galen Vaisman dan Walter Hamada berkhidmat sebagai penerbit eksekutif, "Aquaman and the Lost Kingdom" dilihat berjaya membawa penonton melalui pengembaraan yang dipenuhi dengan visual yang menakjubkan, aksi mendebarkan, dan penceritaan yang menarik.


Pengarah James Wan dan pelakon berkarisma Jason Momoa bekerjasama sekali lagi untuk membawakan kepada penonton sekuel yang sangat dinanti-nantikan. Sekuel mendebarkan ini juga membawa kembali wajah akrab Patrick Wilson, Amber Heard, Yahya Abdul-Mateen II, dan Nicole Kidman, menjanjikan pengalaman sinematik yang penuh aksi dan penuh emosi.


Kembali kepada peranan mereka dari filem pertama Aquaman, pelakon Jason Momoa yang tampil sebagai Arthur Curry/Aquaman, yang kini mendapati dirinya mengimbangi tanggungjawabnya sebagai Raja Atlantis dan seorang bapa . Sementara Patrick Wilson dilihat lebih mendalami watak kompleks Orm, yang berbelah bagi antara permusuhan masa lalunya dan pakatan yang baru dibina dengan abangnya.


Aquaman and the Lost Kingdom
Permusuhan antara dua beradik, Aquaman dan Orm beransur-ansur berkurangan sepanjang filem itu, akhirnya membawa kepada hubungan 'bromance' yang lebih mendalam.

Manakala Amber Heard, mengulangi peranannya sebagai Mera, Ratu Atlantis dan ibu kepada pewaris takhta Aquaman. Yahya Abdul-Mateen II memikat penonton sebagai Black Manta yang pendendam, didorong oleh keinginannya untuk membalas dendam kematian bapanya dan memusnahkan segala yang disayangi Aquaman. Nicole Kidman pula kembali sebagai Atlanna, seorang pemimpin yang garang dan seorang ibu yang berhati pahlawan.


Black Manta yang telah dikalahkan oleh Aquaman sebelum ini, kembali dengan dendam yang menebal untuk membalas dendam kematian bapanya. Kali ini, dia menggunakan kuasa 'Trisula Hitam' milik Raja Nereus, sebuah artifak purba yang mempunyai kuasa jahat yang dianggap mitos.


Dengan keazaman yang tidak putus-putus bersama kuasa Trisula Hitam, Black Manta berubah menjadi lebih hebat dari sebelumnya dan tidak mahu berhenti dalam usahanya untuk menjatuhkan Aquaman sekali lagi dan untuk selamanya.


Untuk memerangi ancaman yang semakin meningkat yang ditimbulkan oleh Black Manta, Aquaman beralih kepada adiknya yang dipenjarakan, Orm, yang dilakonkan oleh Patrick Wilson. Orm, bekas Raja Atlantis dan juga musuh Aquaman, dengan berat hati menjadi sekutu abangnya dalam pertempuran melawan musuh bersama.


Mereka mesti mengetepikan perbezaan mereka dan menjalin pakatan yang tidak mungkin, untuk melindungi kerajaan mereka, menyelamatkan keluarga Aquaman, dan mencegah kemusnahan yang tidak dapat dipulihkan.



 


Kekuatan Aquaman and the Lost Kingdom terletak pada hubungan antara Arthur dan abangnya, Orm, yang dilakonkan oleh Patrick Wilson. James Wan mahir mencipta cerita yang berpusat di sekitar ikatan mereka. Permusuhan antara dua beradik itu beransur-ansur berkurangan sepanjang filem itu, akhirnya membawa kepada hubungan yang lebih mendalam. Filem ini berjaya menggabungkan unsur-unsur bromance dengan komedi.


Persembahan Jason Momoa dan Patrick Wilson membawa pesona dan hiburan kepada filem ini. Kedua-dua pelakon dengan cemerlang menggambarkan dinamik antara adik-beradik yang mengambil berat antara satu sama lain tetapi dibebani oleh ego mereka. Pengembangan watak Orm oleh Patrick Wilson menunjukkan pertumbuhan yang ketara berbanding filem pertama. Dia secara berkesan menyampaikan emosi bercanggah membenci dan akhirnya mengambil berat Arthur Curry.


Aquaman And The Lost Kingdom
Yahya Abdul-Mateen II sebagai Black Manta dalam pengembaraan aksi Warner Bros. Pictures “Aquaman and the Lost Kingdom”

Satu kekecewaan dalam filem ini ialah kisah kerajaan Raja Nereus yang dikatakan hilang akibat persengketaan diantara Raja Nereus dan abangnya Raja Atlan yang tidak dikembangkan sepenuhnya, meskipun kisah itu menjadi judul kepada filem ini. Sebaliknya fokus diberikan kepada pengembangan watak Black Manta, lakonan Yahya Abdul-Mateen II.


Walaubagaimanapun begitu, sebagai penjahat dan ancaman kepada Aquaman dan Atlantis, watak Black Manta dilihat kurang menonjol. Kehadirannya tidak menimbulkan ancaman yang ketara, sekurang-kurangnya sehingga separuh pertama filem itu. Motivasi di sebalik dendam kesumat Black Manta untuk membalas dendam hanya diterokai sebentar, walaupun telah diperkenalkan dalam filem pertama. Bagaimanapun, Yahya Abdul-Mateen II menyampaikan persembahan yang menarik, mempamerkan kemarahan dan kekejaman watak itu dengan berkesan.


Diarahkan oleh James Wan, yang terkenal dengan karya luar biasa dalam filem seperti "The Conjuring" dan "Furious 7," "Aquaman and the Lost Kingdom" menghadirkan pengalaman sinematik yang menakjubkan secara visual dan bergema secara emosi. Kali ini James Wan disokong oleh pasukan artis yang berbakat, termasuk pengarah fotografi Don Burgess, pereka pengeluaran Bill Brzeski, editor Kirk Morri, komposer Rupert Gregson-Williams, penyelia muzik Michelle Silverman, penyelia kesan visual Nick Davis dan pereka pakaian Richard Sale.


Dengan barisan pelakon yang hebat, jalan cerita yang mendebarkan, dan arahan James Wan yang berpengalaman, filem ini bersedia untuk membawa penonton dalam perjalanan yang tidak dapat dilupakan ke kedalaman lautan dan seterusnya. Bersedia untuk kagum apabila Aquaman bertempur dengan musuhnya, menjalin pakatan yang tidak dijangka, dan berjuang untuk melindungi kerajaan dan orang tersayangnya daripada dendam musuh yang tidak berkesudahan.

bottom of page