Pendirian Teguh Datuk Seri Siti Nurhaliza: Tolak Kenyataan UMG tentang Palestin
top of page
  • Writer's pictureMYB

Pendirian Teguh Datuk Seri Siti Nurhaliza: Tolak Kenyataan UMG tentang Palestin

Dalam dunia di mana selebriti sering mengelak daripada mengambil pendirian yang kuat dalam isu sensitif, sokongan berterusan yang ditunjukkan penyanyi nombor satu Malaysia, Datuk Seri Siti Nurhaliza terhadap Palestin membezakannya.


Datuk Seri Siti Nurhaliza
Datuk Seri Siti Nurhaliza tegas dengan sokongannya yang tidak berbelah bahagi serta solidaritinya kepada negara Palestin

Dalam perkembangan terkini, Siti Nurhaliza dengan tegas menyuarakan bantahannya terhadap kenyataan yang dikeluarkan oleh Universal Music Group (UMG) di platform media sosial mereka, mengecam serangan Hamas ke atas Israel.


Kenyataan mengejutkan oleh UMG ini telah mencetuskan kontroversi, sehingga menyebabkan penyanyi itu tegas menyatakan ia tidak selari dengan pandangan beliau sendiri, sekaligus menekankan sokongannya yang tidak berbelah bahagi serta solidaritinya kepada negara Palestin.


Siti Nurhaliza, yang terkenal dengan bakat vokalnya yang kuat dan populariti yang luar biasa, tidak berputus asa ketika menjawab kenyataan UMG. Sebagai label antarabangsa, kedudukan UMG sangat berbeza dengan kepercayaannya sendiri.


Siti menjelaskan bahawa dia tidak bernaung di bawah Universal Music Malaysia dan kerjasama diantara mereka hanya terhad kepada projek albumnya sahaja. Penyanyi itu berkongsi pendapatnya mengenai perkara itu selepas UMG membuat kenyataan pada 13 Oktober, yang kemudiannya dikongsi netizen di akaun Instagram sehingga tular.


Siti Nurhaliza yang hadir pada majlis pelancaran Beausiti Baharu 2023, mengambil kesempatan untuk berkongsi pendiriannya dalam isu itu serta menjelaskan kedudukannya dengan UMG.


Memandangkan konflik dan isu penindasan yang berterusan di Palestin, Siti Nurhaliza telah membuat keputusan sukar untuk menangguhkan konsert yang dirancangnya pada Mac tahun depan.


Datuk Seri Siti Nurhaliza
Datuk Seri Siti Nurhaliza berusaha untuk mengekalkan keseimbangan antara komitmen profesionalnya dan peranannya sebagai figura yang memperjuangkan keamanan dan keadilan.

Mengakui sensitiviti yang menyelubungi situasi semasa, dia percaya adalah yang terbaik untuk mengelak daripada mengadakan konsert itu pada masa ini. Bagaimanapun, beliau berhasrat untuk menganjurkan acara berasingan bagi mengumpul dana untuk Palestin dengan kerjasama Yayasan Nurjiwa.


Sambil melahirkan rasa syukur atas keselamatan kesemua anak angkatnya yang kini berada di Gaza Utara, Siti Nurhaliza tetap mengingati penderitaan yang ditanggung rakyat Palestin di tengah-tengah peperangan yang berterusan. Dalam masa yang sukar, dia lebih mengutamakan untuk menerima undangan nyanyian yang membolehkannya menggabungkan lagu-lagu berunsurkan keimanan dan kerohanian.


Sebagai seorang selebriti, Siti Nurhaliza mengakui tanggungjawab yang dipegangnya menjadi tumpuan ramai. Di tengah-tengah kesusahan dan penderitaan rakyat di Palestin, dia berasa terdorong untuk berhati-hati dan peka dalam berkongsi aktiviti hariannya. Pilihan sedar ini adalah cerminan empatinya terhadap mangsa perang.


Fokus semasa Siti Nurhaliza terletak pada menggunakan platformnya untuk menyebarkan kepositifan, menggerakkan sokongan, dan menyumbang kepada tujuan yang lebih besar. Dengan berbuat demikian, dia berusaha untuk mengekalkan keseimbangan antara komitmen profesionalnya dan peranannya sebagai figura yang memperjuangkan keamanan dan keadilan.


Dedikasinya yang tidak berbelah bahagi untuk tujuan itu menekankan keperluan untuk belas kasihan, persefahaman dan perpaduan, bukan sahaja dalam industri hiburan, tetapi juga di seluruh komuniti global.

bottom of page