Selepas Tudung, Yana Samsudin Kini Bergelar 'Boss Susu Oat'
top of page
  • Writer's pictureMYB

Selepas Tudung, Yana Samsudin Kini Bergelar 'Boss Susu Oat'

Selebriti terkenal Malaysia, Yana Samsudin sentiasa menjadi figura yang aktif dalam pelbagai usaha kreatif. Selain sebagai pelakon, Yana juga merupakan seorang pengarah, penulis skrip, dan penyanyi. Baru-baru ini, Yana melebarkan sayap perniagaannya dalam industri makanan kesihatan dengan memperkenalkan produk terbaru keluarannya, minuman Susu Oat Bagoos di Expo Makanan & Minuman Antarabangsa Selangor ke-9 yang telah berlansung di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur.


Dahulu tudung, kini Yana Samsudin mengeluarkan produk minuman kesihatan berasaskan Oat dibawah jenama Bagoos



Motivasi utama Yana untuk membangunkan produk berfokuskan kesihatan ini adalah untuk memberikan yang terbaik untuk keluarganya. Sebagai seorang isteri dan ibu, dia percaya dalam mengekalkan diet yang berkhasiat dan tepat pada masanya untuk orang tersayang.


Bagaimanapun, dia memahami kekangan masa yang dihadapi ramai para ibu dalam menyediakan hidangan berkhasiat. Dilema inilah yang memberi inspirasi kepadanya untuk mencipta sesuatu yang bermanfaat untuk keluarga dan peminatnya.


Selain itu, Yana turut sentiasa teliti tentang kesihatannya sendiri, menganggap makanan sebagai sains dan berhati-hati mengira nutrien dalam dietnya. Perhatian terhadap perincian ini meluas kepada makanan yang dia sediakan untuk keluarganya juga. Yana percaya dengan kepentingan kesihatan, yang mendorongnya untuk berkongsi amalannya dengan orang lain.


Sama seperti tudung rekaan sendiri, Yana sendiri telah menguji dan meluluskan produknya sebelum mengeluarkannya ke pasaran. Prinsip yang sama dilakukan untuk minuman Susu Oat Bagoos, memastikan kualiti dan keberkesanannya untuk seluruh keluarganya.


Menerusi produk minuman Susu Oat Bagoos, Yana berhasrat untuk mendidik rakyat Malaysia tentang amalan tabiat pemakanan yang lebih sihat dan berkhasiat. Dia sedar tentang pilihan sarapan tradisional di Malaysia, yang didominasi oleh makanan ruji seperti nasi lemak dan roti canai. Dia percaya adalah penting untuk menggalakkan rakyat Malaysia memulakan hari mereka dengan sesuatu yang lebih berkhasiat.


Beliau menjelaskan bahawa ini tidak bermakna menggantikan sepenuhnya makanan biasa mereka tetapi dengan memasukkan minuman Susu Oat Bagoos ke dalam rutin mereka untuk rangsangan nutrisi yang lengkap. Yana membayangkan para ibu akan mempunyai masa yang lebih senggang untuk menyediakan sarapan pagi, kerana mengetahui bahawa minuman Susu Oat Bagoos bukan sahaja mudah tetapi juga menyediakan permulaan hari yang memuaskan dan menambah tenaga.


Untuk membangunkan minuman Susu Oat Bagoos, Yana mendedikasikan hampir setahun untuk usaha penyelidikan dan pembangunan. Produk ini bebas tenusu, bebas gluten, dan sesuai untuk penghidap ekzema.


Yana mengambil kira perjuangannya sendiri dengan ekzema dengan memastikan minuman Susu Oat Bagoos bebas dari sebarang pengawet atau pewarna tiruan. Sebaliknya, ia menawarkan manfaat kesihatan susu oat, termasuk beta-glucan, yang membantu kesihatan jantung dan mengurangkan tahap kolesterol dalam badan.


Susu Oat Bagoos didatangkan dalam 3 perisa iaitu Coklat, Kurma serta Oat & 'Chia Seed' .

Minuman Susu Oat Bagoos ditawarkan dalam lima perisa. Walaubagaimanapun Yana telah memilih untuk mengeluarkan tiga daripadanya untuk permulaan iaitu minuman Susu Oat Bagoos berperisa Coklat, Kurma serta Oat & 'Chia Seed'. Setiap kotak mengandungi 12 sachet yang mudah disediakan dengan bahan-bahan yang diperoleh daripada sumber premium.


Yana sentiasa berinovasi dan merancang untuk memperkenalkan susu oat dengan pelbagai ekstrak herba dan buah-buahan yang lain. Dia juga menjangkakan akan menghasilkan minuman Susu Oat Bagoos versi sedia untuk diminum dan menubuhkan kedai sorbetnya sendiri. Keyakinan Yana tercermin dalam dedikasinya untuk menyediakan orang ramai dengan minuman yang sihat, rendah kolesterol, diperkaya dengan beta-glukan yang menyokong penghadaman.


Walaupun Yana telah menerima tawaran untuk membekalkan produk ini di pasar raya utama, dia sebaliknya memutuskan untuk tidak berbuat demikian buat masa ini. Fokusnya adalah untuk membawa produk itu ke luar negara dan mempromosikannya melalui hospital dan farmasi. Yana percaya bahawa memperkenalkan minuman Susu Oat Bagoos ke pasaran antarabangsa akan membantu mewujudkan kesedaran dan permintaan terhadap minuman berkhasiat ini.


Visi Yana melangkaui pengenalan minuman sihat. Beliau juga berhasrat untuk memperkasakan wanita di Malaysia untuk memperoleh pendapatan tambahan melalui program 'dropship' dan menjadi ejen kepada produk Minuman Susu Oat Bagoos.


Pada masa ini, minuman itu dipromosikan secara eksklusif melalui gerai dan saluran dalam talian. Individu yang berminat boleh memperolehi pendapatan di antara RM500 hingga RM5000 sebulan dengan menjadi dropshipper. Maklumat lanjut tentang peluang ini boleh didapati di laman sesawang mereka.




bottom of page