Shiha Zikir Tenang Tepis Cemuhan, Buktikan 'Kalam' Mampu Lolos Ke Pentas AJL 38
top of page
  • Writer's pictureMYB

Shiha Zikir Tenang Tepis Cemuhan, Buktikan 'Kalam' Mampu Lolos Ke Pentas AJL 38

Penyanyi serba boleh, Shiha Zikir melahirkan rasa syukur atas kejayaan lagu 'Kalam' lolos ke pentas Anugerah Juara Lagu 38. Dia yang mempertaruhkan dua buah lagu pada peringkat Semifinal Muzik-Muzik Ke-38 (SFMM38) yang berlangsung baru-baru ini, sebak apabila karya etnik nyanyiannya itu diumum mara ke pentas keramat acara berprestij itu bersama 11 lagu lain.


Shiha Zikir Tenang Tepis Cemuhan, Buktikan 'Kalam' Mampu Lolos Ke Pentas AJL38
Shiha Zikir melahirkan rasa syukur atas kejayaan 'Kalam' lolos ke AJL 38

Ditemui pada acara kemuncak pengumuman 12 karya yang mara ke AJL38 baru-baru ini, Shiha meluahkan rasa syukurnya tatkala mendengar lagu Kalam nukilannya sendiri bersama komposer muda Iqie Hugh, Firdaus Rahmat dan John Jeeves berjaya lolos.



 

“Sebenarnya dari peringkat separuh akhir lagi Shiha berasa sebak dan terharu kerana ramai peminat sedar kewujudan lagu Kalam dan mengundinya hingga ke tahap ini.


“Sekarang ni bila layak ke AJL, rasa gembira dan bersemangat memandangkan lagu ini sangat bermakna buat Shiha kerana ia sebuah lagu tradisional fusion.


“Shiha memang nak sangat lagu-lagu berentak tradisional macam ni layak ke peringkat tertinggi seperti AJL,” ulasnya.


 

Terdahulu terdapat beberapa cemuhan dari netizen yang mengecam 'Kalam,' melabelkannya sebagai sebuah lagu sendu. Bagaimanapun, Shiha tetap tenang apabila menjawab komen sebegitu. Dia percaya bahawa kualiti sentiasa mengatasi kuantiti, dan hakikat bahawa 'Kalam' berjaya ke SFMM menunjukkan sokongan yang tidak dapat dinafikan yang diterima daripada peminatnya.


Shiha Zikir Tenang Tepis Cemuhan, Buktikan 'Kalam' Mampu Lolos Ke Pentas AJL38
Bukan sendu! Buktinya nyata dengan sokongan penuh yang diterima Shiha Zikir daripada peminatnya.

Menurut Shiha, jika lagu itu dianggap terlalu sendu, ia tidak akan pernah dipilih antara 30 lagu terbaik di Separuh Akhir. Undian peminat memainkan peranan penting dalam SFMM, dan 'Kalam' berjaya memenangi hati mereka dan mendapat tempat di pentas AJL yang berprestij.


Kemunculan Shiha yang kerap di peringkat akhir AJL juga dilihat telah menimbulkan rasa tidak puas hati di kalangan segelintir pihak, bermula daripada persembahan sulungnya dalam AJL35 apabila dia menggantikan legenda Datuk Seri Siti Nurhaliza untuk menyanyikan lagu '7 Nasihat.'


Dalam AJL36, Shiha membuat penampilan solo pertamanya di peringkat akhir dengan lagu 'AEWO,' bersama Noki. Dia kembali ke peringkat akhir tahun lalu dengan lagu 'Irama,' di mana dia hanya memenangi kategori Persembahan Terbaik, bukannya gelaran keseluruhan.


Shiha menjelaskan setiap kali menghasilkan lagu baharu, dia meletakkan AJL sebagai penanda aras bagi memastikan semua gubahannya berkualiti tinggi dan menepati cita rasa pendengar.


Kejayaan Shiha Zikir bersama 'Kalam' di Separuh Akhir SFMM38, yang membolehkannya mendapat tempat di pentas AJL38, membuktikan pengalaman, kepakaran, kewibawaan dan kepercayaannya dalam industri. Dengan minatnya terhadap lagu gabungan tradisional, Shiha berazam untuk terus menyumbang kepada pemeliharaan dan evolusi muzik Malaysia.

0 comments
bottom of page