Anugerah ACES: Rai Kepelbagaian Dan Perbezaan Dalam Sambutan Penuh Prestij
top of page
  • Writer's pictureMYB

Anugerah ACES: Rai Kepelbagaian Dan Perbezaan Dalam Sambutan Penuh Prestij

Anugerah ACES, acara berprestij dalam dunia perniagaan Malaysia, meraikan sambutan ulang tahunnya yang ke-10 baru-baru ini dengan penganjuran acara penuh glamor yang menggabungkan bakat, budaya dan fesyen diatas satu pentas di Mandarin Oriental, Kuala Lumpur.


Anugerah ACES
Barisan penerima Anugerah ACES dalam pelbagai kategori merentasi sempadan negara dan industri.

Penganjuran Anugerah ACES pada tahun ini begitu penting untuk menonjolkan kepentingan serta kesedaran kepada warga komuniti dalam sektor korporat dan mengiktiraf pemimpin yang membuat perubahan positif dalam organisasi mereka.


Acara malam tersebut dimulakan dengan pertunjukan 'catwalk' yang menawan oleh finalis Miss Amazing Malaysia 2023/2024. Barisan finalis berbakat ini memperagakan rekaan fesyen yang menakjubkan ilham pereka terkenal Hasfitri dan Evita Mairesse.


Pengasas Miss Amazing Malaysia, Maynicca Devi Rajamanikam, turut menyampaikan ucapan penghargaan yang menekankan kepentingan dalam meraikan kepelbagaian. Kata-kata beliau bergema dengan nilai teras Anugerah ACES, menonjolkan kepentingan keterangkuman dan penerimaan.


Menurut beliau lagi, misi yang dibawa oleh Miss Amazing Malaysia adalah untuk memberi peluang kepada wanita yang mempunyai perbezaan untuk membina keyakinan dalam persekitaran yang menyokong dan menyeronokkan, sambil membolehkan mereka mencapai potensi penuh mereka.


Anugerah ACES
Pengasas Miss Amazing Malaysia, Maynicca Devi Rajamanikam bersama barisan finalis Miss Amazing Malaysia 2023/2024 yang membuat penampilan khas sewaktu berlansungnya majlis Anugerah ACES di Mandarin Oriental, Kuala Lumpur baru-baru ini.

Sementara itu, Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan MORS merangkap Presiden Anugerah ACES dan Majlis ACES, Shanggari B, percaya bahawa jangka hayat Anugerah ACES menunjukkan kesedaran yang semakin meningkat dalam kalangan pemimpin korporat. Mereka memahami bahawa perniagaan mesti ditadbir dan dijalankan secara berbeza dalam dunia yang berubah-ubah hari ini. Ia tidak lagi mencukupi bagi syarikat untuk memberi tumpuan semata-mata kepada keuntungan.


Pemimpin perniagaan kini sedang dinilai oleh lembaga pengarah dan pengguna mereka berdasarkan produk jenama mereka, perkhidmatan, layanan pekerja dan amalan mampan. Dengan pengguna menjadi lebih sedar, perniagaan mesti bertanggungjawab atas tindakan mereka.


Pemenang Anugerah ACES secara kolektif menjana hasil melebihi AS$361 bilion, mempamerkan daya maju kewangan perniagaan yang dipacu kemampanan. Perniagaan ini bukan sahaja memberi tumpuan kepada keuntungan tetapi juga telah mencapai kemajuan yang ketara dalam mengurangkan pengeluaran sisa, pelepasan karbon dan pergantungan kepada sumber tenaga tidak boleh diperbaharui.


Mereka telah memupuk perubahan transformatif di 52 industri dan telah mencipta peluang pekerjaan untuk lebih sejuta individu. Anugerah ACES adalah bukti bahawa inisiatif kepimpinan dan kemampanan yang baik boleh membawa perubahan positif dalam dunia perniagaan.


Untuk pengajuran bagi edisi yang ke-10 ini, sekretariat Anugerah ACES menerima jumlah penyertaan yang banyak daripada pelbagai negara dan industri Asia. Daripada 580 penyertaan, 82 pemenang muncul dalam 21 kategori. Filipina mendahului senarai dengan 23 pemenang, diikuti rapat oleh Malaysia dengan 15 pemenang.


Antara senarai penerima anugerah ACES tahun itu termasuk individu luar biasa seperti Somphote Ahunai, Nisa Ismail, dan Hoe Kian Choon, yang masing-masing diiktiraf sebagai Usahawan Terbaik, Usahawan Wanita Terbaik dan Usahawan Muda Terbaik. Sementara itu, Ayala Corporations dinobatkan sebagai Syarikat Paling Mampan di Asia, menyerlahkan lagi komitmen terhadap kemampanan dalam dunia perniagaan.


Anugerah ACES bukan sekadar mengiktiraf pemenang. Ia secara aktif menyumbang kepada advokasi korporat dan mampan melalui Majlis ACES, Institut ACES dan Goeman Bind. Majlis ACES terdiri daripada pemimpin korporat dan pemikiran yang berwawasan yang membantu membentuk Anugerah ACES. Bersama-sama, mereka menggunakan kepakaran mereka untuk memajukan usaha kemampanan dan akauntabiliti dalam sektor korporat.


Institut ACES berada di barisan hadapan dalam pertumbuhan mampan Asia. Ia bertujuan untuk menyemarakkan kemajuan melalui penyelidikan, pandangan pakar, dan pakatan strategik. Institut ini menghimpunkan pemimpin pemikiran korporat yang berjaya, badan, dan badan pemikir untuk memupuk kemakmuran ekonomi, kesaksamaan, dan pembangunan alam sekitar melalui dialog dan perkongsian maklumat.


Untuk memperkayakan wacana dalam komuniti ACES, Pusat Kecemerlangan ACES Goeman Bind telah bergabung sebagai hab pengetahuan. Goeman Bind, sebuah badan pemikir antarabangsa bukan untung, membawa akses kepada ahli akademik dan intelektual terkemuka yang berkongsi kepercayaan dalam kemampanan. Kerjasama ini bertujuan untuk memupuk budaya pembelajaran dan memacu agenda perniagaan yang bertanggungjawab Asia ke hadapan.


Dengan kejayaan sedekad di belakangnya, Anugerah ACES berharap untuk meneruskan misinya dan menguatkan mesej kemampanan dan akauntabiliti dalam dunia perniagaan.

bottom of page