Harimau Malaya : The Untold Journey Bakal Jadi Karya Agung Terbaru Dato' Afdlin Shauki
top of page
  • Writer's pictureMYB

Harimau Malaya : The Untold Journey Bakal Jadi Karya Agung Terbaru Dato' Afdlin Shauki

Sukan bola sepak dan nama pasukan Harimau Malaya adalah sinonim bagi peminat bola sepak negara. Pasukan Harimau Malaya sentiasa menjadi kebanggaan bukan sahaja kepada peminat bola sepak tetapi rakyat Malaysia secara keseluruhannya. Perjuangan tidak berbelah bahagi yang ditunjukkan oleh setiap individu sama ada di belakang tabir mahupun barisan pemain telah merubah wajah bola sepak Malaysia sejak beberapa dekad lalu.



Namun di sebalik perlawanan yang mendebarkan, peminat yang bersemangat, dan pemain yang lincah, ada kisah tersembunyi yang masih belum terungkap tentang perjalanan mereka yang berada disebalik entiti sebuah pasukan bola sepak bergelar Harimau Malaya.


Mengupas perspektif yang tidak pernah diterokai dalam mana-mana produksi yang melibatkan kisah Harimau Malaya, 4ward Pictures Sdn. Bhd dengan bangganya mempersembahkan filem mereka, "Harimau Malaya: The Untold Journey." Filem arahan Dato' Afdlin Shauki yang berbakat dan diterbitkan oleh Nashrul Nasir dan Alif Nabil ini menyingkap kisah di sebalik tabir Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM).


Filem ini diinspirasikan daripada kisah di sebalik tabir Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) selepas Tan Cheng Hoe meletakkan jawatan sebagai jurulatih skuad kebangsaan pada Januari 2022.


"Harimau Malaya : The Untold Journey" bukan sahaja mengenai perjalanan pemain bola sepak, ia mengupas lebih mendalam dengan mengetengahkan kisah tiga peminat tegar atau lebih sinonim dengan panggilan Ultras. Peminat ini, yang telah disenaraihitamkan daripada menghadiri perlawanan bola sepak selama setahun, mempunyai kisah menarik mereka sendiri untuk diceritakan.



Filem ini juga mengungkap kisah individu-individu di sebalik tabir pasukan ini yang banyak menyumbang kepada kejayaan skuad negara tetapi tidak pernah didendangkan," ujar Nashrul Nasir dari 4ward Pictures Sdn. Bhd selepas ditemui sewaktu majlis pelancaran filem itu di Hotel Sheraton, Petaling Jaya kelmarin.


Penerbitan "Harimau Malaya: The Untold Journey" adalah sebagai menghargai perjuangan skuad negara yang tidak berbelah bahagi. Terutamanya selepas kejayaan mereka menewaskan Bangladesh sekaligus menamatkan penantian 42 tahun Malaysia untuk layak ke pusingan akhir Piala Asia .


Filem ini juga bertujuan untuk mengumpul dan mempamerkan kisah-kisah inspirasi yang muncul berikutan peletakan jawatan Tan Cheng Hoe sebagai jurulatih skuad kebangsaan pada 2022.


“Dengan kepakaran Dato’ Afdlin Shauki menulis skrip dan mengarahkan filem ini dalam atmosfera drama, kesukanan dan sejarah yang dibalut nilai komersial, Harimau Malaya : The Untold Journey adalah sebuah karya wajib tonton.

“Anda bukan hanya akan terinspirasi tetapi kami mahu menumbuhkan lebih segar patriotisme terhadap skuad kebangsaan dan Malaysia tercinta,” tambah Nashrul.


Bagi Dato' Afdlin Shauki pula, peluang untuk mengarahkan "Harimau Malaya: The Untold Journey" bukan sekadar mencipta satu lagi karya agung dalam kerjayanya, ia juga adalah platform untuk menyemarakkan semangat cintakan sukan dan semangat setiakawan, pengorbanan serta patriotisme yang wujud dalam diri setiap warganegara Malaysia. Filem ini berperanan sebagai penghormatan Afdlin kepada negara tercinta.


“Selaku rakyat Malaysia saya tidak seharusnya menolak peluang menggarap dan mengarah Harimau Malaya : The Untold Journey. Ini bukan sahaja kerana mahu ada satu masterpiece dalam karier pengarahan saya tetapi ia menjadi penghormatan saya kepada negara tercinta.


“Menerusi Harimau Malaya : The Untold Journey, anda akan mengerti definisi ‘Kejayaan Memerlukan Keberanian Dan Pengorbanan,” ujar Afdlin penuh semangat.



"Harimau Malaya: The Untold Journey" membariskan barisan pelakon hebat tanah air, termasuk Sophia Albarakbah, Zahirah Macwilson, Aiman ​​Hakim Redza, Tony Eusoff, Vanidah Imran, Khir Rahman, Douglas Lim, Fattah Amin, Meerqeen, Fazura, Bell Ngasri, Azhar Sulaiman , dan banyak lagi. Filem ini bakal menjalani penggambaran selama 35 hari di pelbagai lokasi sekitar Lembah Klang.

 

SINOPSIS


Diilhamkan daripada peristiwa dalam Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) berikutan peletakan jawatan Tan Cheng Hoe sebagai jurulatih skuad kebangsaan, "Harimau Malaya: The Untold Journey" meneroka perjalanan pasukan Harimau Malaya melalui empat perspektif berbeza.


Ini termasuk badan pengurusan skuad kebangsaan, ketua jurulatih, pemain, dan Ultras - tiga penyokong tegar yang mengharungi larangan selama setahun daripada menghadiri perlawanan. Perspektif ini bertemu semasa perlawanan terakhir kelayakan Piala Asia menentang Bangladesh, di mana skuad Harimau Malaya muncul sebagai pemenang, menamatkan penantian 42 tahun yang luar biasa untuk tempat mereka dalam kejohanan itu.

 

Harimau Malaya: The Untold Journey menjamin menjadi karya agung sinematik yang akan meninggalkan kesan yang berpanjangan kepada penontonnya. Ia mendedahkan kisah yang tidak terperi di sebalik kegemilangan pasukan Harimau Malaya serta mempamerkan semangat, keazaman, dan pengorbanan yang dilakukan oleh individu di dalam dan di luar padang.


Filem ini menjanjikan gabungan drama, sukan dan sejarah yang hebat, dibalut dengan naratif menarik yang akan menyemarakkan kecintaan anda terhadap sukan dan memperdalam patriotisme anda untuk Malaysia.


Jangan lepaskan peluang untuk menyaksikan pengalaman sinematik yang luar biasa ini dan dapatkan inspirasi untuk menyokong skuad kebangsaan kita dan merangkul cinta anda untuk Malaysia.



bottom of page