HarsonBee Harap Tuah 'Pemilik Hatiku'
top of page
  • Writer's pictureMYB

HarsonBee Harap Tuah 'Pemilik Hatiku'


HarsonBee
HarsonBee mengharap tuah lagu ciptaan sepenuhnya oleh beliau 'Pemilik Hatiku' untuk dikenali ramai.

Melangkah ke tahun 2024, HarsonBee, penyanyi baru kelahiran Sandakan, Sabah ini muncul dengan single terbarunya, "Pemilik Hatiku" . Lagu ini digubah sepenuhnya oleh HarsonBee sendiri, dengan sentuhan L.Y. sebagai penerbit.


Sambil meluahkan kegembiraannya, HarsonBee berkata, "Saya teruja kerana lagu pertama saya, yang saya tulis dan gubah sepenuhnya, mendapat sokongan penerbit terkenal, L.Y. Ini adalah single sulung saya, dan saya berhasrat untuk memperkenalkan diri saya kepada dunia seni. "


Bakat pendatang baru industri seni ini mula mendapat perhatian menerusi projek Sabah Next Top Composer (SNTC), di mana beliau mempamerkan kemahiran menulis lagu dalam bahasa Melayu.


Menerusi pertandingan dalam talian yang diadakan di platform YouTube, HarsonBee mendapat tempat ketiga dengan gubahan asalnya berjudul "Cerita Cinta Kita." Pencapaian ini menarik perhatian komposer terkenal L.Y., yang membawa kepada lamaran buat HarsonBee untuk bernaung dibawah pengurusan L.Y. Music Factory, sebuah label rekod terkemuka milik L.Y.


"Pemilik Hatiku" mengisahkan tentang seorang lelaki yang cuba menghiburkan teman wanitanya sambil membuat dia tersenyum, kerana dia berasa tidak disayangi dalam hubungan mereka. Gelaran itu sendiri membawa maksud bahawa kekasihnya adalah satu-satunya orang yang bersemayam di hatinya.



HarsonBee berkongsi bahawa proses mencipta lagu itu bermula dengan mencari melodi. Fasa ini mengambil masa kerana dia mendengar lagu daripada pelbagai genre. Akhirnya, dia memutuskan pada konsep "pop bubblegum," subgenre pop yang terkenal dengan elemen menarik, comel dan ceria.


Selepas memuktamadkan melodinya, HarsonBee terus menulis lirik, yang mengambil masa sehari untuk disiapkan. Apa yang pada mulanya bermula sebagai proses pembikinan lagu kasual bertukar menjadi karya yang dia percaya mempunyai potensi besar.


Setelah mendapat maklumbalas positif daripada pensyarah muziknya, Chonnel George, HarsonBee menyerahkan "Pemilik Hatiku" sebagai karya uji bakat kepada L.Y. Tuah buat HarsonBee, lagunya berjaya menarik perhatian L.Y., menyebabkan penerbit itu memberikan sentuhan tersendiri pada susunan muzik.


HarsonBee
Kejayaan HarsonBee dalam projek Sabah Next Top Composer (SNTC), membuka jalan untuk beliau mengembangkan bakat seni sebagai penyanyi dan pencipta lagu setelah dilamar oleh L.Y. Music Factory

Sementara itu, video muzik "Pemilik Hatiku" memberi fokus untuk memperkenalkan HarsonBee sebagai pendatang baru dan menterjemah lirik ke dalam penceritaan visual. Konsep yang dipilih untuk video adalah mudah tetapi berkesan.


Ia silih berganti antara mempamerkan HarsonBee sebagai penyanyi dan menggambarkan adegan yang berkisar pada lirik dan makna lagu. Dengan menggunakan pendekatan ini, HarsonBee menyasarkan lagu itu boleh diakses oleh khalayak semua peringkat umur, terutamanya generasi muda.


"Pemilik Hatiku" boleh dinikmati di pelbagai platform digital seperti Spotify, Apple Music, KKBOX, Deezer, dan YouTube Music sejak 26 Januari 2024 yang lalu . Selain itu, video muzik itu telah dikeluarkan secara eksklusif di saluran YouTube rasmi Universal Music Malaysia.

bottom of page