Hari Umrah Malaysia Bakal Jadi Acara Tahunan Dalam Kalendar Pelancongan Islam Di Malaysia
top of page
  • Writer's pictureMYB

Hari Umrah Malaysia Bakal Jadi Acara Tahunan Dalam Kalendar Pelancongan Islam Di Malaysia

Dengan sambutan yang memberangsangkan dari para pengunjung dan agensi pelancongan, Hari Umrah Malaysia yang julung kali diadakan baru-baru ini akan dijadikan sebagai acara tahunan. Ini memberikan kesempatan kepada lebih ramai orang untuk menikmati pakej umrah yang istimewa dan berkualiti. Langkah ini juga akan memperluas jangkauan program untuk tahun-tahun akan datang.


Hari Indah Malaysia
HUM turut diisi dengan forum untuk mempertingkatkan kesedaran orang ramai tentang isu penipuan pakej haji dan umrah yang berlaku sehingga memberi kesan negatif kepada industri pelancongan Islam di Malaysia

Sumber: @MalakatMall


Hari Umrah Malaysia (HUM) ialah program diilhamkan daripada acara antarabangsa berskala besar, MATTA Fair (Persatuan Ejen Pelancongan dan Pelancongan Malaysia).


Program tiga hari yang berlangsung dari 17 November hingga 19 November 2023 itu berlangsung di Malakat Mall di Cyberjaya merupakan anjuran pelajar jurusan Program Diploma Pengurusan Haji dan Umrah, Fakulti Pengajian Antarabangsa di bawah Akademi YEG, dengan kerjasama Kolej Antarabangsa Inovatif, Suara Belia, Malakat Mall, dan Brainy Bunch.


HUM disempurnakan dengan acara penutup yang diadakan pada hari terakhir program tersebut bersama Setiausaha Bahagian Perlesenan Kementerian Pelancongan Seni & Budaya, Yang Berusaha, Roslan Mohammad.


Apa yang menyerlahkan HUM ialah kerjasamanya dengan lebih 20 agensi pelancongan di Malaysia, termasuk Andalusia Travel & Tours Sdn Bhd dan Al-Haramain Travel & Tours Sdn Bhd. Agensi-agensi ini menawarkan pakej umrah pada harga istimewa dan berpatutan, biasanya dikenali sebagai "rahmah ."


Inisiatif ini juga bertujuan untuk memerangi masalah pakej penipuan dalam industri Haji dan Umrah. Semua agensi pelancongan yang mengambil bahagian di HUM adalah berdaftar dan berwibawa dalam industri pelancongan Islam, menanam keyakinan di kalangan bakal pelanggan.


Bagi membantu meningkatkan kesedaran kepada orang ramai, HUM turut mengadakan satu forum perbincangan mengenai isu-isu berkaitan penipuan pakej haji dan umrah. Forum tersebut menampilkan tiga orang panel terdiri daripada Pengurus Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), Datuk Nadzim Johan, , Seorang Mutawwif ( Pembimbing ibadah haji dan umrah) yang beroperasi secara DIY, dan Pegawai Penyiasat dari Ibu Pejabat Polis Daerah Sepang.


GALERI




Dalam tempoh tiga hari, HUM telah menarik kira-kira 10,000 pengunjung. Selain perbincangan bermaklumat mengenai penipuan, program ini menawarkan pelbagai aktiviti menarik lain. Ia termasuk syarahan utama oleh PU Riz, seorang ulama Islam terkenal, forum bersama Al-Habib Syeikh Dr. Omar, pameran dan promosi pakej umrah oleh agensi pelancongan yang diiktiraf, serta pertandingan "Pencetus Umah Muda".


Satu aspek yang menarik dalam penganjuran HUM ialah program ini memberi pendedahan kepada pelajar jurusan Diploma Pengurusan Haji dan Umrah di bawah Fakulti Pengajian Antarabangsa YEG Academy tentang aspek pengurusan Haji dan Umrah secara profesional serta membuka ruang kepada mereka mendapat pengalaman bekerjasama dengan agensi pelancongan dengan membuat promosi pakej umrah kepada pengunjung.


Penganjuran HUM dilihat menyerlahkan serta mengukuhkan lagi kedudukannya sebagai acara penting dalam kalendar pelancongan Islam Malaysia. Dalam masa di mana penipuan dan amalan penipuan dalam industri Haji dan Umrah berleluasa, Hari Umrah Malaysia menjadi mercu tanda harapan.


Dengan menghimpunkan agensi pelancongan bertauliah dan menyediakan pakej Umrah dengan harga berpatutan, program ini bukan sahaja menawarkan pengalaman yang memperkayakan jemaah haji malah turut menyumbang kepada usaha berterusan memerangi amalan penipuan. Dengan penampilan sulungnya yang berjaya, Hari Umrah Malaysia telah menetapkan pentas untuk edisi akan datang, memastikan lebih ramai individu dapat memulakan perjalanan suci Umrah dengan ketenangan fikiran dan jaminan.


bottom of page