top of page
  • MYB

Isma Sane Hadiahkan 'Derita' Dalam Versi Piano Dan 'String' Buat Peminat

Lagu Derita nyanyian Isma Sane yang dilancarkan pada 2018 telah berjaya memperkenalkan namanya ke persada muzik tanah air. Malah, lagu hasil ciptaannya itu menjadi antara lagu popular ketika itu.


Tanda terima kasih... Isma Sane menyanyikan semula lagu Derita dalam versi piano dan 'string'

Menariknya juga, video muzik (MV) lagu Derita yang dilancarkan pada September 2018 itu sudah mencecah lebih 33 juta tontonan. Satu pencapaian yang cukup membanggakan buat penyanyi dan komposer muda ini.


Selepas muncul dengan beberapa single seperti Kembali (2019), Sepi (2021), Pergi Jauh (2022), Kamu dan Dia (2022), Sayang Sayang (2022), terbaharu Isma Sane kembali melancarkan kembali lagu Derita, tetapi kali ini dalam versi piano dan ‘string’.


Pengarah Beegood Music, Amir Arshad berkata, "Versi rakaman baharu lagu Derita itu sebagai hadiah kepada peminat setia Isma Sane dan 33 juta penonton MV lagu itu.


“Selepas empat tahun lagu Derita dilancarkan, jumlah tontonan sudah melebihi 33 juta. Ia satu pencapaian yang cukup membanggakan buat penyanyi baharu seperti Isma. Apatah lagi perlu bersaing dengan penyanyi dan lagu baharu ketika itu. Malah, lagu Derita ini juga masih menjadi siulan hingga kini.


“Disebabkan itu, sebagai tanda terima kasih dan penghargaan kepada peminat dan mereka yang sudah menyokong lagu Derita ini, kami memutuskan untuk membuat rakaman semula. Cuma, sesuatu yang cukup istimewa apabila versi baharu ini adalah menggunakan piano dan ‘string’.

“Kami mahu peminat mendengar lagu Derita ini dari sudut yang baharu dan lebih segar. Kita nak peminat turut sama merasai ‘feel’ dan penghayatan yang disampaikan Isma Sane dalam rakaman versi piano dan ‘string’ ini,” jelas Amir.


Berkongsi lanjut mengenai versi baharu Derita itu, Amir berkata pemilihan instrumen piano dan ‘string’ adalah bersesuaian dengan emosi dan melodi lagu itu.


“Lagu ini benuh dengan emosi jadi ia kena dengan piano dan ‘string’. Saya nak lebih rasa sedih lagi, jadi sebab itulah kami merakamkan semula dengan vokal terbaharu.


“Dalam masa sama, ada juga beberapa bahagian tambahan dalam lagu ini iaitu dari segi lirik. Lagu ini dipilih kerana sudah jadi ‘trademark’ Isma Sane. Apabila dia menyanyikan lagu ini, orang sudah tahu itu dia. Pendek kata, lagu ini sangat dekat dengan peminat Isma Sane,” katanya.


Selain rangka promosi yang diatur untuk Derita versi piano dan ‘string’, pihak Beegood Music turut merancang untuk mengadakan siri jelajah di 10 sekolah dalam negara menerusi program Beegood At School.


“Kami ada merancang untuk pergi jelajah dalam 10 sekolah tapi tarikhnya belum ada lagi. Kani nak membawa elemen ‘education entertainment’. Menerusi sesi itu akan ada juga perkongsian berkenaan kesihatan mental.


“Kami nak membawa beberapa artis termasuk juga doktor untuk menerangkan berkenaan perkata itu. Perancangannya selepas buka sekolah tahun depan. Selain itu, kami juga mengajak pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang memperjuangkan kesihatan mental untuk turut serta,” katanya.


Lagu Derita versi piano dan ‘string’ dilancarkan secara rasmi pada 16 Disember lalu di semua platform muzik digital. Serentak dengan itu MV lagu turut ditayangkan di saluran YouTube Beegood Music.

0 comments
bottom of page