Masak Sendiri 340 KG Sotong Untuk Sedekah Masjid, Ramai Puji Keihklasan Pasangan Influencer
top of page
  • Writer's pictureMYB

Masak Sendiri 340 KG Sotong Untuk Sedekah Masjid, Ramai Puji Keihklasan Pasangan Influencer

Islam menuntut agar setiap hamba-Nya agar sentiasa melakukan kebaikan sesama manusia tak kira masa walau dimana dan dalam apa jua keadaan. Hal ini termasuklah amalan bersedeqah kepada golongan yang memerlukan, sekali gus menjamin pahala berganda. Inshaa Allah!


Bila berbicara soal sedaqah, lebih manis lagi bermakna jika sesuatu yang ingin disedeqahkan itu disediakan sendiri oleh si penderma.


Begitulah yang dilakukan pempengaruh dan usahawan, Aleeya Zailan dan suaminya, Azri Aziz@Big Boss yang seikhlas hati memasak sendiri hidangan untuk diagihkan kepada 340 jemaah masjid sempena sambutan Maulidur Rasul di Masjid As-Syakirin Gombak, Selangor baru-baru ini.



Menerusi video dikongsikannya di platform media sosial, kelihatan Aleeya dan Azri serta beberapa pembantu bertungkus-lumus menyediakan masakan.


"Sebanyak 340 kilogram sotong sedia untuk dimasak sebelum dibawa ke masjid bagi menjamu jemaah yang hadir.


"Bahkan, kami turut menyajikan beberapa lauk lain seperti sambal sardin, gulai daging dan sayur goreng," celotehnya sambil sibuk menumis bahan.


Mencecah ratusan ribu tontonan, rata-rata warganet menyifatkan sikap ditunjukkan Aleeya dan keluarganya itu sesuatu yang jarang berlaku dalam kalangan individu berstatus jutawan.


Masakan tidak, mereka berpendapat bahawa Aleeya semestinya mampu mengupah katerer bagi memesan sebarang menu diingini, namun pasangan berkenaan berbesar hati untuk melakukannya sendiri dari awal hingga akhir.


Pasangan Azri Aziz dan Aleeya Zailan turut mengaggihkan bantuan kepada penerima asnaf bersempena sambutan Maulidur Rasul baru-baru ini.

Bukan itu sahaja, mereka turut memberi sumbangan dalam bentuk barangan asas dan keperluan harian kepada para asnaf dalam kariah masjid tersebut.


Lebih menarik menurut Aleeya, segala bahan masakan dibeli menggunakan duit gift diberikan pengikutnya ketika bersiaran langsung di TikTok dan Facebook.


Semoga apa yang dilakukan oleh Aleeya dan suaminya menjadi ikutan mereka-mereka dari kalangan yang berkemampuan diluar sana. Berkongsi rezeki itu kan amalan mulia.

bottom of page