Nancy Sit Berpadu Suara Bersama Shila Amzah Dalam Lagu Tahun Baru Cina "Year Of The Yo"
top of page
  • Writer's pictureMYB

Nancy Sit Berpadu Suara Bersama Shila Amzah Dalam Lagu Tahun Baru Cina "Year Of The Yo"

Selebriti terkenal dari Hong Kong, Nancy Sit, dan sensasi pop Malaysia, Shila Amzah buat pertama kali telah berkerjasama dalam penerbitan lagu Tahun Baru Cina yang berjudul "Year Of The Yo" (YOTY). Mereka akan muncul bersama dalam video muzik yang akan ditayangkan pada 8 Januari 2024.


Year of The Yo
Koloborasi pertama selebriti popular Hong Kong, Nancy Sit bersama Shila Amzah dalam lagu Tahun Baru Cina, "Year of The Yo"

Pengumuman ini telah dibuat dalam satu sidang media atas talian yang dihadiri oleh Nancy Sit, Shila Amzah, dan penulis lirik-penerbit Jonathan Wong, baru-baru ini bagi berkongsi gambaran eksklusif mengenai muzik video ini bersama media Malaysia serta bercerita lanjut mengenai proses rakaman dan penggambaran muzik video tersebut.


Kerjasama antara Nancy Sit dan Shila Amzah untuk lagu Tahun Baru Cina ini terhasil semasa perbincangan untuk menghasilkan sebuah filem bersama. Kedua-dua artis berkongsi impian yang sama lalu membawa kepada idea untuk mengeluarkan lagu Tahun Baru Cina untuk dijadikan sebagai runut bunyi filem mereka yang akan datang.


Nancy Sit mendedahkan bahawa filem itu, di mana kedua-dua artis akan menjadi pelakon utama, akan menjalani penggambaran di Malaysia dan dijadualkan untuk tayangan semasa Tahun Baru Cina 2025. Filem ini akan berkisar tentang tema cinta dan komedi.


"Ini adalah kali pertama saya berkolaborasi dengan penyanyi Malaysia dalam sebuah filem, dan saya harap ia akan mendapat sambutan. Buat masa ini, kami masih dalam peringkat penulisan skrip," ujar Nancy.


Sumber: YT@MyHappyEveryday



Bercerita lanjut mengenai proses rakaman lagu tersebut, Nancy Sit berkongsi bahawa Jonathan Wong menetapkan standard yang tinggi, memerlukannya merakam semula lagu itu beberapa kali.


"Dia mahu saya menyanyikan bahagian tertentu lagu itu menggunakan diafragma saya, dengan kepercayaan bahawa ia akan berbunyi lebih baik. Dia mengetuk perut saya sedikit, tetapi saya fikir dia sepatutnya melakukannya lebih banyak supaya saya boleh menyanyi dengan lebih kuat lagi," jelas Nancy.


Walaupun mempunyai pengalaman dalam menyanyikan lagu-lagu Tahun Baru, dia menyatakan bahawa kerjasama ini telah meningkatkan penguasaan muziknya, disebabkan oleh kerjasama dengan Wong dan Shila Amzah.



Shila Amzah mengakui cabaran menyanyi dalam bahasa Kantonis, menyatakan ia lebih sukar daripada menyanyi dalam bahasa Mandarin kerana perbezaan nada. Dia memuji Wong kerana menukar lirik Kantonis kepada nota muzik untuk membantunya memahami intonasi.


"Dia mempunyai deria muzik yang kuat, dan saya dapat belajar dan menyanyikan frasa itu dengan betul serta-merta."


Yakin dengan korus lagu itu, Shila Amzah menambah, "Saya percaya peminat Malaysia akan menikmati lagu ini."


Lagu YOTY menggabungkan rujukan kepada budaya "Lou Sang", di mana ahli keluarga berkumpul di sekeliling meja dan melemparkan bahan-bahan sajian Lou Sang atau Yee Sang ke udara dengan penyepit apabila diarahkan, sambil menjerit frasa bertuah untuk melambangkan permulaan tahun yang makmur.


Wong mendedahkan bahawa draf awal lirik itu tidak termasuk rujukan budaya ini.


"Pengarah TP Lim mencadangkan untuk memasukkan budaya 'Lou Sang' dalam lagu ini. Pada mulanya, saya tidak dapat mencari cara untuk memasukkannya, jadi saya memutuskan untuk menulis bahagian baharu khas untuk 'Lou Sang.'"


"Dia juga mendedahkan bahawa lirik dan muzik adalah hasil kerjasama, dan bahagian rap Melayu adalah tambahan saat-saat akhir yang dicadangkan oleh Shila, dengan sokongan Nancy Sit," tambah Wong.


Year of The Yo
Nancy Sit dan Shila Amzah , masing-masing punya impian untuk berpadu suara dalam lagu.

Semasa penggambaran video muzik YOTY, Nancy Sit telah dipuji kerana ketahanannya yang luar biasa, menari selama 2 hingga 3 jam tanpa mengeluh. Dia dengan gembira berkata, "Saya memulakan solek saya pada pukul 6 pagi, dan kami membuat penggambaran sehingga pukul 9 malam. Kedua-dua Shila dan saya merasakan kaki kami sakit, tetapi kami tidak mahu mengeluh."


Dia secara sederhana menekankan bahawa "jika kami mengadu, kami tidak akan dapat menyelesaikan penggambaran tepat pada masanya. Jadi kami memutuskan untuk terus maju, dan saya rasa hasilnya ternyata cukup baik!"


Diterbitkan oleh Infinitus Entertainment, Sunstrong Entertainment dan Woohoo Pictures, dengan jenama kopi premium Chek Hup sebagai penaja utama, dan Pavilion Hotel sebagai hotel rasmi, YOTY menggabungkan gaya pop tradisional dan moden, menonjolkan keunikan budaya "Lou Sang" Malaysia. Liriknya merangkumi pelbagai bahasa, termasuk Mandarin, Kantonis, Inggeris dan Melayu.


Sebagai menghangatkan sambutan awal Tahun Baru Cina, Nancy Sit dan Shila Amzah akan menganjurkan acara bertemu peminat untuk "Year Of The Yo" pada 27 Januari (Sabtu) jam 2 petang di Sunway Velocity untuk memberi peluang kepada peminat-peminat di Malaysia meraikan awal Tahun Baru Cina bersama-sama. Untuk maklumat lanjut, sila layari laman Facebook dan Instagram rasmi My Happy Everyday.

bottom of page