PKSM Anjur Festival Warisan India MY MADANI Rai Kekayaan Warisan Budaya Etnik India Di Malaysia
top of page
  • Writer's pictureMYB

PKSM Anjur Festival Warisan India MY MADANI Rai Kekayaan Warisan Budaya Etnik India Di Malaysia

Dalam usaha menggalakkan penghayatan dan persefahaman budaya dalam kalangan masyarakat yang pelbagai di Malaysia, Pertubuhan Kebajikan Sinaran Matahari (PKSM) telah menganjurkan Festival Warisan India MY MADANI pada 22 OKtober 2023. Festival ini, yang diadakan bersempena sambutan Deepavali, bertujuan untuk mempamerkan kekayaan warisan dan tradisi masyarakat India di Malaysia.


Festival Warisan India MY MADANI bermatlamat untuk memelihara dan mempromosikan seni, budaya, dan warisan India dalam pelbagai aspek kehidupan etnik India kepada masyarakat Malaysia.

Warisan dan budaya India di Malaysia bukan sahaja terhad kepada masyarakat India sendiri, tetapi ianya penting untuk diiktiraf dan diakui oleh kumpulan etnik lain juga. Festival Warisan India MY Madani 2023, anjuran PKSM, berusaha untuk memupuk jatidiri serta merapatkan jurang ini dengan menjemput sekolah-sekolah berhampiran, khususnya murid-murid Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil (SJKT) PJS1 di Petaling Jaya, untuk menyertai pertunjukan seni dan budaya yang rancak ini.


Dipimpin oleh pasukan ahli jawatankuasa yang berdedikasi dan cekap, PKSM berjaya menguruskan program ini dengan matlamat untuk memelihara dan mempromosikan seni, budaya, dan warisan India dalam pelbagai aspek kehidupan masyarakat India.


Menyedari sumbangan berharga masyarakat India kepada ekonomi dan masyarakat Malaysia, festival ini merupakan satu peluang untuk memupuk sikap saling menghormati dan menghargai di samping mempromosikan konsep Malaysia MADANI, yang menekankan keterangkuman, keharmonian dan perpaduan.


Cetusan idea di sebalik inisiatif ini datang dari pengasas dan presiden Pertubuhan Kebajikan Sinaran Matahari, YBhg Tuan Palani a/l Savariappan, yang mana misinya bersama UTHAYASURIAN, yang bermaksud "Cahaya Matahari," adalah untuk membawa sinar kepada kebajikan dan pemeliharaan nilai murni etnik masyarakat India. Tuan Palani juga mempunyai harapan besar agar melalui aktiviti kebudayaan yang kerap, misi menghargai dan memelihara warisan kaum India akan tercapai.


Seni mempertahankan diri Silambam, merupakan antara salah satu cabang seni warisan masyarakat India yang harus dipelihara untuk kelestarian budaya Malaysia

Festival Warisan India MY Madani menyediakan platform untuk kaum India daripada pelbagai lapisan masyarakat untuk bersama-sama meraikan keunikan dan kemeriahan budaya India. Daripada hidangan kulinari kepada pakaian tradisional, seni dan tarian, festival ini mempamerkan intipati warisan India dalam semua kegemilangannya.


Acara ini juga menandakan permulaan era baharu bagi PKSM, kerana mereka telah merangka beberapa rancangan untuk menganjurkan lebih banyak program dan inisiatif yang memfokuskan kepada kebajikan, pendidikan, dan pembangunan masyarakat.


Festival Warisan India MY Madani dibuka kepada orang ramai, menjadikannya acara inklusif dan pelbagai yang sejajar dengan penekanan Kementerian Pelancongan terhadap kepelbagaian budaya, seperti yang dianjurkan oleh Pertubuhan Kebajikan Sinaran Matahari.


PKSM merakamkan setinggi-tinggi penghargaan dan terima kasih kepada Kementerian dan Unit GSKK atas sokongan dana program yang telah diperolehi bagi menjayakan festival ini. Dengan penganjuran program ini, PKSM berharap dapat menyebarkan sinar kemakmuran, kasih sayang, dan kebahagiaan ke seluruh masyarakat.


Kejayaan penganjuran Festival Warisan India MY MADANI ini merupakan usaha bersama. Dari kiri Penolong Setiausaha MIC Selangor, Sritheran Renganathan, Pengurus Program, Puan Suraya Rahman serta Presiden Pertubuhan Kebajikan Sinaran Matahari , Tuan Palani a/l Savariappan

Festival Warisan India MY Madani bukan sekadar perayaan warisan India tetapi juga peluang untuk merapatkan jurang budaya dan menggalakkan persefahaman dan penghargaan dalam kalangan masyarakat yang pelbagai di Malaysia. Dengan penganjuran acara sebegini, PKSM berhasrat untuk mewujudkan masyarakat yang menghargai dan menghargai kepelbagaian budaya yang disifatkan oleh Malaysia MADANI.


Melalui MY MADANI INDIA HERITAGE FESTIVAL, masyarakat India di Malaysia dapat berkongsi adat, tradisi dan warisan yang kaya dengan masyarakat yang lebih luas, memupuk perpaduan dan keharmonian. Penganjuran festival ini juga merupakan satu langkah ke arah membina Malaysia yang lebih inklusif dan bersemangat budaya.

bottom of page