Sakti Kembali Ke Pentas Bersama Opick Dalam Kolaborasi Eksklusif Konsert Tombo Ati Ridho Ilahi
top of page
  • Writer's pictureMYB

Sakti Kembali Ke Pentas Bersama Opick Dalam Kolaborasi Eksklusif Konsert Tombo Ati Ridho Ilahi


Sakti@Salman Al Jugjawyy, bekas anggota SO7

17 tahun mungkin kelihatan seperti masa yang lama, tetapi ini tidak bermakna lubuk hati seseorang tertutup untuk cinta dan semangat, terutamanya apabila ia berkaitan dengan sesuatu yang sebati dengan muzik. Sakti, bekas gitaris band terkenal Indonesia Sheila On 7, memulakan perjalanan rohani selepas meninggalkan kumpulan itu, dan kini muncul semula untuk bekerjasama secara eksklusif dengan rakan pemuzik Opick untuk konsert yang menjanjikan pengalaman yang benar-benar ajaib.


Selepas meninggalkan Sheila On 7 pada 2006, Sakti, juga dikenali sebagai Salman Al Jugjawyy, menyelidiki pencarian peribadi untuk pemenuhan rohani. Perjalanan ini membawanya ketenangan fikiran dan membuka jalan baru untuk ekspresi, termasuk kembali ke akar muziknya.


Buat pertama kali dalam tempoh 17 tahun, Sakti akan menghiasi pentas dengan kemahiran bermain gitarnya, bekerjasama secara eksklusif dengan Opick untuk mencipta pengalaman konsert yang akan meninggalkan kesan yang berkekalan. Kerjasama ini bertujuan untuk menggabungkan kehebatan muzik Sakti dengan elemen kerohanian Opick, menghasilkan persembahan yang benar-benar unik dan menggugah jiwa.


Konsert Tombo Ati Ridho Ilahi - Opick & Sakti Live In Kuala Lumpur dijadualkan berlangsung pada 11 November 2023 di Zepp Kuala Lumpur

Konsert Tombo Ati Ridho Ilahi - Opick & Sakti Live In Kuala Lumpur dijadualkan berlangsung pada 11 November 2023 di Zepp Kuala Lumpur pada jam 8.30 malam. Konsert anjuran Al Kauthar Eduqids ini bertujuan untuk menyampaikan mesej kerohanian yang mendalam melalui muzik.


Sebagai bekas pemain gitar komersial, Sakti mengakui prospek untuk beraksi di pentas sekali lagi selepas sepuluh tahun agak menggerunkan. Bagaimanapun, selepas banyak renungan, dia menyedari bahawa konsert itu memberinya peluang untuk berkongsi faedah kerohanian dengan cara yang bermakna dan mudah didekati, sama seperti Opick.


Opick

“Sebagai mantan pemain gitar secara komersial, lamaran ikut terlibat dalam Konsert Tombo Ati Ridho Ilahi - Opick & Sakti Live In Kuala Lumpur ini jujurnya agak menakutkan bagi saya yang sudah belasan tahun tidak bermain di pentas.


“Namun pada akhirnya setelah difikirkan saya hanya mahu sama-sama menyebarkan dakwah dengan cara paling ‘tidak menakutkan’. Saya mahu berbagi manfaat, sama seperti Opick," jelas Sakti.


Dengan berkolaborasi dengan Opick, yang terkenal dengan karya yang kaya dengan kerohanian, Sakti percaya konsert itu akan menyampaikan mesej keamanan dan kebahagiaan kepada penonton.


Sakti menegaskan konsert itu tidak boleh dipandang remeh kerana ia berpotensi untuk menimbulkan rasa tenang dan gembira. Melalui usaha kolektif mereka, diiringi artis berbakat lain seperti Nur Fazura, UNIC, Zizi Kirana, Adi Priyo, dan Yabang Khalifah, konsert itu bertujuan untuk mewujudkan ruang di mana para hadirin dapat mengalami hubungan yang mendalam dengan kerohanian.


“Persembahan ini bukan untuk melalaikan tetapi bakal membawa kita berasa damai dan senang lewat untaian karya kerohanian yang nanti disampaikan oleh teman-teman lain. Sampai jumpa nanti dan merasakan kedamaian lewat persembahan di konsert ini nanti,” ujar Sakti.


Iman Tang, penganjur dari Icon Entertainment, menganggap bahawa Sakti telah bersetuju untuk membuat persembahan di atas pentas selepas sekian lama berehat. Penglibatan Sakti dalam konsert itu menghadirkan detik bersejarah buat Malaysia, kerana sebelum ini tidak pernah beraksi dalam konsert penuh walaupun di Indonesia. Tang percaya kecintaan Sakti terhadap muzik juga boleh menjadi alat penyebaran dakwah.


“Icon Entertainment sebenarnya cukup bertuah kerana Sakti bersetuju tampil di panggung dan Malaysia melakar sejarah kerana beliau belum pernah muncul memetik gitar dalam konsert penuh walaupun di Indonesia.


“Sebagai penganjur dan sahabat, saya percaya Sakti juga boleh menyebarkan dakwah menerusi kecintaannya terhadap muzik," jelas Iman Tang.


Iman seterusnya menyatakan keterujaan tentang konsert itu, menyerlahkan kerja-kerja dakwah Opick yang direka dengan indah, yang telah menjadi makanan untuk jiwa. Dengan usaha gabungan Sakti, Opick, dan penghibur lain, Tang berharap Konsert Tombo Ati Ridho Ilahi - Opick & Sakti Live In Kuala Lumpur mencapai matlamatnya dan memberi manfaat kepada semua yang hadir.


Opick menyatakan keterujaan peribadi tentang persembahan bersama Sakti, menyifatkannya sebagai detik yang sangat dinanti-nantikan dan intim. Berkongsi pentas dengan Sakti, yang akan mentafsirkan lagu-lagu Opick dengan indah, mempunyai makna yang bermakna bagi penyanyi terkenal itu.



Selain itu, Opick turut menonjolkan bakat luar biasa rakan penyanyi Malaysia, termasuk Fazura, Amir Masdi, Zizi Kirana, Adi Priyo, Yabang Khalifah, dan UNIC, yang akan menyumbang kepada konsert dengan lagu-lagu mereka yang menaikkan semangat.


Konsert Tombo Ati Ridho Ilahi - Opick & Sakti Live In Kuala Lumpur akan berlangsung pada 11 November 2023 di Zepp Kuala Lumpur. Harga tiket bermula dari RM228 (Cahaya Terang), RM268 (Dealova), RM288 (Buat Aku Tersenyum), RM308 (Tombo Ati) & RM4, 888 (Di Bawah Langitmu) untuk lapan orang boleh dibeli menerusi melalui laman web rasmi https://www.ticket2u.com.my/opickdansakti


Kemunculan semula Sakti dan kerjasamanya dengan Opick untuk Konsert Tombo Ati Ridho Ilahi menjanjikan pengalaman yang menaikkan semangat. Melalui muzik mereka, artis berbakat ini bertujuan untuk menyebarkan mesej keamanan, kebahagiaan, dan hubungan dengan Allah. Jangan lepaskan peluang untuk menjadi sebahagian daripada konsert yang luar biasa ini.



bottom of page