"Saya Bangga Dapat Bawa Nama Malaysia Ke Persada Dunia Walaupun Dengan Sebuah Lagu," - Aina Abdul
top of page
  • Writer's pictureMYB

"Saya Bangga Dapat Bawa Nama Malaysia Ke Persada Dunia Walaupun Dengan Sebuah Lagu," - Aina Abdul

Sepanjang hampir sedekad yang lalu, Aina Abdul telah mengukuhkan kedudukannya sebagai artis terkemuka, mencapai pelbagai pujian dan pengiktirafan. Dalam pencapaian terbaru, penyanyi berbakat ini sekali lagi mencipta nama yang luar biasa di pentas antarabangsa dengan mewakili Malaysia dan mempamerkan bakat Malaysia di 'ABU TV Song Festival 2023' yang berprestij anjuran Kesatuan Penyiaran Asia-Pasifik (ABU).


Aina berbangga kerana dapat mewakili nama dan budaya Malaysia di persada dunia, walaupun melalui sebuah lagu.

Diadakan di Dewan KBS di Seoul, Korea Selatan, festival nyanyian edisi ke-12 ini menampilkan 11 penyanyi terkenal dari pelbagai negara rantau Asia Pasifik, termasuk Aina Abdul.


Aina Abdul berjaya memukau hampir 2,000 penonton dengan persembahan mempesonakan lagu hitnya, 'Terus Hidup.' Lagu ikonik ini bukan sahaja mengharumkan nama Aina malah turut membawa kejayaan dalam kerjayanya. Awal tahun ini, 'Terus Hidup' telah dinobatkan sebagai Juara Lagu pada Anugerah Juara Lagu (AJL) ke-37 dan memenangi trofi Vokal Terbaik untuk Aina untuk tahun kedua berturut-turut.


Menambah senarai pencapaiannya pada 2023, Aina Abdul telah diberi penghormatan dengan anugerah Penyanyi Wanita Popular pada Anugerah Bintang Popular BH (ABPBH) ke-35 pada Julai. Penghargaan ini menyerlahkan kecemerlangan dan pengiktirafan berterusan beliau dalam industri muzik.


 

Berkongsi mengenai persembahannya di 'ABU TV Song Festival 2023' yang berprestij, Aina Abdul melahirkan rasa syukur dan teruja sambil menyatakan, "Diberi peluang keemasan untuk mewakili Malaysia di pentas antarabangsa adalah satu penghormatan yang luar biasa bagi saya. Ia bukan sahaja menambah dimensi positif kepada kerjaya seni saya tetapi juga berdiri sebagai salah satu pengalaman terbaik yang saya alami sebagai penyanyi."

 

Reputasi global industri K-Pop dan ketokohan KBS sebagai platform untuk artis K-Pop terkenal menjadikan peluang ini lebih bermakna buat Aina Abdul. Mengetahui bahawa program itu akan disiarkan di KBS dan ditonton oleh jutaan rakyat Korea Selatan, Aina menganggap ini satu peristiwa penting. Dia bangga kerana dapat mewakili nama dan budaya Malaysia di persada dunia, walaupun melalui sebuah lagu


Menyertai festival ini juga memenuhi hasrat Aina untuk menghiburkan peminat di luar negara asalnya. Dia sangat tersentuh apabila mengetahui bahawa beberapa peminatnya mengembara dari luar Seoul hanya untuk menyaksikan persembahannya secara langsung.


GALERI


Aina juga berasa bertuah kerana dapat berkongsi pentas dengan penyanyi luar biasa lain dari rantau Asia-Pasifik dan pernah bekerja dengan krew penerbitan televisyen antarabangsa yang berdedikasi dan profesional.


Walaupun terdapat halangan bahasa, semua susunan program berjalan dengan lancar dan menyeronokkan. KBS menyediakan perkhidmatan terjemahan untuk semua peserta, memastikan komunikasi yang berkesan.


Harapan Aina agar persembahannya pada festival itu meninggalkan kesan yang tidak dapat dilupakan kepada semua penonton sama ada yang hadir di dewan mahupun menonton dari rumah. Dia percaya bahawa penyertaannya dalam program ini boleh membawa kepada peningkatan pengiktirafan di Korea Selatan, menarik lebih ramai peminat dan pengikut yang akan menyaksikan evolusi muziknya.


Dalam perkembangan terkini, Aina Abdul telahpun mengeluarkan album sulungnya, 'IMAJI,' secara digital, sebagai bukti perjalanan muziknya. Album ini menampilkan 14 lagu istimewa, semuanya ditulis dan digubah oleh Aina sendiri. Some notable songs include 'Jangan Mati Rasa Itu,' 'Imaji,' 'Satu Rasa,' 'Kamu,' 'Puas Sudah,' 'Sesal,' 'Kejam,' 'Bilang,' 'Bukan Untukku,' 'Sedia Terluka, ' 'Ini Bukan Cinta,' 'Lost,' 'Penat Jiwa,' and 'Kunci.'


Selain itu, Aina Abdul bersedia untuk mengadakan konsert solo berskala besar bertajuk 'A Night with Aina Abdul' 3.0, anjuran Yayasan Prihatin Negara (PRIHATIN) dan Aina Abdul Entertainment (AAE). Konsert itu akan berlangsung pada 18 November di Arena Axiata, Bukit Jalil.


Disebabkan sambutan dan permintaan yang menggalakkan daripada peminat, pihak penganjur telah menambah tiket tambahan untuk kategori MIP, Platinum dan Perak. Dengan sasaran penonton sebanyak 10,000, lebih 80% tiket telah dijual.


Konsert itu menjanjikan acara yang hebat, menampilkan 33 lagu hit, termasuk medley yang menggabungkan genre moden dan melodi klasik. Diiringi oleh orkestra dan band profesional di bawah pengarah muzik terkenal Mac Chew, Aina Abdul berhasrat untuk menyampaikan pengalaman yang tidak dapat dilupakan kepada peminatnya.

bottom of page