Suria FM: "Tyzo Sendiri Yang Minta" - Datuk Dr Mohd Aminuddin Mohd Rouse
top of page
  • Writer's pictureMYB

Suria FM: "Tyzo Sendiri Yang Minta" - Datuk Dr Mohd Aminuddin Mohd Rouse

Dalam perkembangan terbaru berhubung kontroversi penamatan kontrak perkhidmatan Tyzo sebagai penyampai radio di stesen Suria FM, Pengerusi Star Media Radio Group Berhad (SMRG), Datuk Dr Mohd Aminuddin Mohd Rouse, mendedahkan beliau sendiri yang meminta agar khidmat bekas penyampai Suria FM, Tyzo, ditamatkan pada 12 Januari lalu.


Kontroversi Penamatan Kontrak Penyampai- Tyzo
Pengerusi Star Media Radio Group Berhad (SMRG), Datuk Dr Mohd Aminuddin Mohd Rouse memberitahu media berhubung isu kontroversi penamatan kontrak penyampai radio SuriaFM, Tyzo semasa sesi sidang media " Ruang Udara Suria" yang berlansung petang tadi di Menara The Star, Petaling Jaya

Keputusan itu dibuat selepas pasukan pengurusan Suria FM memanggil Tyzo bagi membincangkan pembaharuan kontraknya, menawarkan Tyzo kontrak selama setahun, namun dia menyatakan hasratnya hanya untuk menerima lanjutan selama enam bulan sahaja, berikutan sudah mempunyai perancangan lain.


Semasa mesyuarat yang diadakan pada Ogos tahun lalu, Aminuddin bersama Pengurus Besar Suria FM, DJ Lin, wakil Ketua Kandungan Suria FM, JJ, dan Jabatan Sumber Manusia, bertemu dengan Tyzo untuk membincangkan lanjutan kontraknya. selama setahun, bermula dari Oktober 2023 hingga Oktober 2024. Bagaimanapun, semasa perbincangan, Tyzo mengejutkan pasukan pengurusan dengan meminta lanjutan enam bulan sebaliknya.


“Bagaimanapun ketika kami meminta keputusan itu dibuat, dia minta kontraknya disambung cuma enam bulan. " ujar Aminuddin.


Ini menyebabkan Aminuddin percaya Tyzo mungkin mempunyai rancangan lain atau mungkin menerima tawaran lain berikutan kemenangannya dalam kategori Penyampai Radio Popular di anugerah Anugerah Bintang Popular BH pada Julai lalu.



Pasukan pengurusan meminta penjelasan daripada Tyzo berhubung permintaannya untuk lanjutan kontrak selama enam bulan, dan seminggu kemudian, dia mengesahkan keutamaannya untuk lanjutan kontrak yang lebih pendek.


Berikutan itu, kontraknya dilanjutkan dari 9 Oktober 2023, sehingga 9 Mac, 2024. Aminuddin menegaskan di Suria FM, sebarang pembaharuan kontrak memerlukan perbincangan dengannya, dan dia membuat keputusan muktamad tanpa melibatkan pihak lain.


Aminuddin meminta penamatan awal perkhidmatan Tyzo bagi membolehkan Suria FM meningkatkan kualiti stesen radio itu. Walaupun perkhidmatannya ditamatkan awal, Tyzo tetap akan terus menerima gajinya sehingga 9 Mac. Pada hari terakhirnya, Aminuddin meminta Tyzo merakamkan detik perpisahan, tetapi Tyzo menolak dan sebaliknya memilih untuk bersiaran secara langsung.


Suria FM
Pengurus Besar Suria FM, Dj Lin menerima tuduhan,cacian, cemuhan dari netizen berikutan tular video lansung "Terima Kasih Atas Penganiayaan Ini" sejurus selepas Tyzo mengakhiri tugas sebagai penyampai di konti Suria FM minggu lalu.

Aminuddin juga mengambil peluang untuk menangani salah tanggapan mengenai penamatan kontrak Tyzo, yang telah mencetuskan perbincangan hangat, menyebabkan banyak pihak menyalahkan Suria FM. Dia menyebut bahawa video Tyzo yang mendakwa penganiayaan tersebut telah mendapat tarikan, dengan para pendengar hanya mendengar satu sisi cerita.


"Video kononnya Tyzo kata dia dianiaya menjadi tular. Ramai yang simpati kepadanya kerana hanya mendengar sebelah pihak."


Beliau menjelaskan bahawa DJ Lin, yang telah dituduh sebagai punca, sebenarnya adalah mangsa dalam situasi ini. Aminuddin melahirkan harapannya agar isu itu dapat diselesaikan, dan menekankan bahawa tindakan undang-undang akan diambil terhadap individu yang membuat komen berunsur fitnah .


“Ramai yang kecam dan menuduh ia berpunca daripada DJ Lin. Semua kecam DJ Lin kononnya dia bertanggungjawab. Sebenarnya DJ Lin adalah mangsa."


“Saya harap isu ini ditamatkan. Kami tidak teragak-agak mengambil tindakan undang-undang sekiranya ada pihak yang terus memberi komen yang dianggap fitnah," tegasnya.


bottom of page