top of page
Writer's pictureMYB

Zim Zim Ala Kazim Kupas Kisah Penyakit Misteri Ustaz Kazim Dalam Olahan Seram Komedi

Majlis malam gala tayangan filem komedi "Zim Zim Ala Kazim" terbitan Mawi World Entertainments telah berlansung baru-baru ini di GSC Cinema, The Starling Mall Petaling Jaya.


Zim Zim Ala Kazim
Alami kisah sebenar perjuangan Dato' Ustaz Kazim Elias mengubati penyakit misteri dalam filem Zim Zim Ala Kazim arahan Mawi . Tayangan perdana pada 13 Jun 2024!

Diarahkan oleh Mawi, filem "Zim Zim Ala Kazim" (ZZAK) memperkenalkan penonton dengan lebih dekat sosok Ustaz Kazim Elias, seorang pendakwah dan penceramah bebas yang diminati ramai.


Kisah bagaimana beliau berdepan dengan penyakit misteri yang pernah mendapat liputan media tempatan sedikit masa dulu, filem ini menyelidiki misteri, tipu daya, cemburu dan rasa tidak puas hati menyelubungi individu tertentu, menyebabkan mereka menggunakan ilmu hitam terhadapnya. Semuanya diolah rapi dan disampaikan dalam sebuah filem bergenre komedi seram berdurasi 1 jam 40 minit.


ZZAK menampilkan Ustaz Kazim sebagai pelakon utama disamping barisan pelakon hebat lain terdiri daripada Mawi, Bell Ngasri, Syanie, Iqram Dinzli, Zarina Anjolie, Man Raja Lawak, Santesh Kumar, Rosnah Johari, Mak Jah, Ryan Bakery, Elvina Chua dan Azman Naim.


Keputusan Mawi untuk membawa kisah hidup Ustaz Kazim ke layar lebar adalah tepat pada masanya dan memberi kesan. Filem ini memberi penerangan tentang cabaran yang dihadapi oleh pendakwah tersebut dan menawarkan pengajaran berharga kepada penonton.


Zim Zim Ala Kazim
Menariknya, Ustaz Kazim sendiri memegang watak hero dalam filem itu, di samping Mawi, yang turut membuat persembahan dalam lakon layar terbarunya. Ustaz Kazim meletakkan syarat bahawa dia mesti melakonkan watak hero dalam filem itu, mempamerkan keberanian dan kesungguhan untuk membawa watak sendiri.

Menurut Mawi semasa pertemuan mereka, Ustaz Kazim berkongsi butiran penyakit misterinya dengannya, yang mendapati kisah itu menarik. Dengan persetujuan Ustaz Kazim, Mawi meneruskan penerbitan filem itu, memasukkan kira-kira 70-80% kisah benar ke dalam skrip sambil menambah elemen untuk meningkatkan penceritaan.


Penerbitan filem itu berlangsung lebih 15 hari di sekitar kediaman Ustaz Kazim di Kampung Manjoi, Perak, kira-kira dua tahun lalu. Walaupun proses penggambaran berjalan lancar, terdapat kejadian mistik seperti penyakit mendadak Ustaz Kazim yang muncul semula sehingga membawa kepada beberapa cabaran di set.


"Zim Zim Ala Kazim" berkisar tentang sekumpulan pemburu hantu yang kerap terlibat dalam penyiasatan paranormal. Semasa salah satu misi mereka, mereka terjumpa sesuatu yang pelik dan mendapati Ustaz Kazim berada dalam bahaya. Misi baru mereka ialah menyelamatkan ustaz daripada ancaman misteri ini


Sebagai pengarah, penerbit dan pelakon filem itu, Mawi berharap penonton terhibur dan memahami mesej yang ingin disampaikannya. Di sebalik cabaran yang dihadapi dalam menghasilkan filem itu, Mawi bersedia menerima segala bentuk maklum balas dan kritikan. Zim Zim Ala Kazim akan ditayangkan di pawagam seluruh negara pada 13 Jun 2024.





Комментарии


bottom of page