Dedikasi Hafiz Suip Buat Anak Dalam Lagu 'Terus Bersinar'
top of page
  • Writer's pictureMYB

Dedikasi Hafiz Suip Buat Anak Dalam Lagu 'Terus Bersinar'

Dengan bakatnya yang luar biasa serta pencapaiannya selama ini, nama Hafiz Suip tidak perlu diperkenalkan lagi kerana dia telah mencapai kemuncak kerjayanya, menerima pelbagai pujian dan mengukir nama untuk dirinya dalam industri muzik.


Hafiz Suip

Lagu-lagunya seperti "Awan Nano," "Noktah Cinta," "Ku Akui," "Bahagiamu Deritaku," dan "Kisah Cinta Kita," telah terpahat di hati dan terus popular. Keupayaan Hafiz mencipta muzik yang menyentuh hati yang bergema dengan pendengar sungguh luar biasa.


Hafiz Suip atau nama sebenarnya Mohamad Hafiz Mohamad Suip baru-baru ini telah mengeluarkan single baharu berjudul "Terus Bersinar" terbitan Nova Music. Balada indah ini, yang digubah oleh Mas Dewangga dan Jova Devito, dengan lirik oleh Datuk Arisz Ab Rahman JP, Mas Dewangga, dan Jova Devito, menandakan kerjasama pertama Hafiz dengan mereka. Lagu itu membawa mesej yang didedikasikan khusus kepada anak.


Sepanjang kariernya, Hafiz telah merakamkan lagu-lagu yang menggambarkan jatuh bangun kehidupan yang dialami semua orang. Sebagai contoh, "Matahari" menggambarkan perjuangan antara adik-beradik, manakala "Awan Nano" mempamerkan pengorbanan seorang bapa. "Kisah Cinta Kita" indah menterjemahkan cinta antara suami isteri.


Dengan "Terus Bersinar," Hafiz berhasrat untuk menonjolkan kepentingan anak. Setiap lagunya mempunyai cerita tersendiri, mencerminkan pengalaman kehidupan sebenar dan menyampaikan mesej yang bermakna.


Apabila Hafiz mula-mula mendengar alunan “Terus Bersinar,” dia langsung jatuh hati. Lagu itu, masih berakar umbi dalam genre balada, menggabungkan sentuhan alat muzik tradisional Sarawak yang dikenali sebagai Sape, di penghujung trek. Melodi dan lirik yang memikat hati Hafiz menyebabkan dia bersetuju untuk merakamkannya sebagai single terbarunya.


Sebuah dedikasi Hafiz Suip buat anak dalam lagu 'Terus Bersinar'

Liriknya dengan sempurna merangkum intipati berkaitan anak, menjadikannya boleh dikaitkan dengan pendengar. Hafiz percaya "Terus Bersinar" akan mendapat tempat yang istimewa di hati peminatnya.


Muzik video yang menggambarkan perjalanan ibu bapa membesarkan anak-anak mereka meningkatkan lagi impak emosi lagu tersebut. Pendek kata, lagu itu menggambarkan anak sebagai permata berharga yang memperkayakan kehidupan.


“Kalau baca setiap bait lirik lagu ini, memang sesuai ditafsir berkaitan anak. Saya percaya lagu ini nanti insya-Allah mendapat tempat di hati pendengar. Begitu juga dengan video muzik lagu ini yang mana memang menceritakan mengenai ibu bapa yang menjaga dan membesarkan anak daripada kecil hingga besar. Pendek kata, anak itu ditatang bagai minyak penuh,” ujar Hafiz.


Hafiz mengakui bertuah kerana berpeluang berkolaborasi dengan komposer berbakat, Mas Dewangga. Gubahan Mas Dewangga telah mendapat perhatian terutamanya dalam genre balada.


"Terus Bersinar" telah dipilih sebagai lagu tema drama bersiri 30 episod, "Surat Dari Tuhan," terbitan Mache All Star United.

“Mas Dewangga seorang komposer yang bagus di mana bila saya dengar karya dihasilkan semuanya segar dan memang trend masa kini. Lagu balada yang dihasilkan diberi sentuhan yang membuatkan lagu itu bertambah sedap didengar.


“Macam sekarang, peminat suka dengan lagu-lagu balada dari Indonesia. Jadi, apa saya perasan, karya Mas Dewangga pun ada sentuhan bunyi itu. Kebetulan saya pun suka,” katanya.


Pada masa yang sama, Hafiz berharap "Terus Bersinar" akan menjadi karya yang menyerlah dan memikat hati pendengar seperti lagu-lagunya sebelum ini. Walaupun dia tetap merendah diri dan menyerahkan kejayaan lagu itu di tangan takdir, dia tidak dapat mengelak daripada merasakan hubungan yang mendalam dengan mesej yang dibawanya. Impak emosi lagu itu malah membuatkan dia sebak. Hafiz berharap peminat dan pendengarnya turut merasai emosi yang sama apabila mendengarnya.


Menambah keterujaan Hafiz, "Terus Bersinar" telah dipilih sebagai lagu tema drama bersiri 30 episod, "Surat Dari Tuhan," terbitan Mache All Star United. Siri ini akan ditayangkan di slot Samarinda TV3 pada 30 Oktober 2023.


Video muzik rasmi untuk single itu juga akan dikeluarkan pada hari yang sama pada jam 3 petang di saluran YouTube Nova Music Videos. Sementara itu "Terus Bersinar" akan tersedia di pelbagai platform penstriman muzik mulai 30 Oktober 2023. Dengan lirik yang menyentuh hati, melodi yang menawan dan mesej yang menyentuh hati, lagu ini bakal meninggalkan jejak di hati pendengar dan mengukuhkan lagi kedudukan Hafiz Suip sebagai artis yang disegani.

bottom of page