NEO Kini Bergelar Penyanyi
top of page
  • Writer's pictureMYB

NEO Kini Bergelar Penyanyi

NEO, bakat cilik berusia 12 tahun yang sebelum ini popular di platform media sosial kerana membantu mempromosikan perniagaan 'bundle' ibunya, kini bergelar seorang penyanyi setelah bergabung dengan penerbit muzik dan komposer terkenal L.Y. untuk menghasilkan lagu pertama beliau yang berjudul "Oh Ibu". Lagu ini merupakan dedikasi NEO untuk ibunya, dengan lirik yang diinspirasikan oleh kisah hidupnya sendiri.


NEO
NEO semakin dikenali setelah bergelar penyanyi.

NEO mendedahkan bahawa lagu "Oh Ibu" adalah hasil karya sepenuhnya dari Cinderella, seorang penulis lagu dan lirik baharu. Lagu ini digubah khas untuk NEO dan memiliki susunan muzik serta rakaman yang dihasilkan di Indonesia untuk mencipta keunikan.


Rakaman vokal NEO dilakukan di L.Y. Music Factory, Shah Alam. Lagu "Oh Ibu" menggunakan genre rap dan mengisahkan tentang perjuangan dan kasih sayang tanpa batas seorang ibu terhadap anaknya. Lagu ini dibangunkan berdasarkan pengalaman hidup NEO sendiri.


NEO berkongsi bahawa penulis lagu memerlukan masa untuk mengenali dirinya dan ibunya. Setiap bait lirik lagu "Oh Ibu" ditulis dengan tujuan untuk menyampaikan perasaan sebenar mengenai perjuangan seorang ibu dan anak dalam kehidupan seharian. Melodi lagu ini telah dipilih dengan teliti untuk memastikan ia dapat memainkan peranan penting dalam menyampaikan emosi yang terkandung dalam lirik.


Rakaman dan susunan muzik awalnya tidak memenuhi kehendak L.Y. sebagai penerbit, dan akhirnya mereka mencadangkan agar susunan muzik digubah oleh seorang penyusun musik dari Indonesia. Setelah dua kali pengubahsuaian di Indonesia, susunan muzik telah sesuai dengan visi NEO dan mempunyai bentuk muzik kontemporari yang relevan dengan pasaran masa kini.



Berkongsi lanjut, NEO memberitahu proses rakaman vokal adalah kritikal dalam menjayakan lagu "Oh Ibu". NEO telah menjalani proses ini sebanyak tiga kali di Studio L.Y. Music Factory untuk memastikan hasil yang terbaik diperoleh daripada prestasinya.


Bagi seorang penyanyi baru seperti NEO, ini merupakan kerjasama kali pertama yang memerlukan penumpuan dan keseriusan. Dalam lagu rap, penghayatan pengalaman hidup dan melodi adalah penting bagi NEO untuk memberikan persembahan vokal yang emosional dan memukau.


Video muzik (MV) "Oh Ibu" memaparkan kedua ibu bapa NEO. NEO menjelaskan bahawa konsep MV ini dipilih untuk memaparkan kekeluargaan dan emosi. Lirik lagu ini dipenuhi dengan perasaan yang lahir dari hati NEO dan ibunya.


NEO
NEO menjadi antara bakat muda baru yang bernaung dibawah label L.Y Music Factory milik penerbit muzik dan komposer terkenal L.Y.

MV dirakam di luar dan dalam studio dalam tempoh tiga hari. Krew yang terlibat dalam penggambaran turut memberikan kerjasama yang baik, dan NEO turut disambut baik oleh pengikut media sosialnya semasa penggambaran MV berlangsung.


NEO berharap agar lagu "Oh Ibu" berjaya menarik minat masyarakat dan mendapat tempat di dalam hati pendengar. Lagu ini bukan hanya sekadar hiburan semata-mata, tetapi juga mengandungi maksud yang dalam. NEO juga berharap agar dapat mendapat sokongan dan diterima dengan baik oleh peminat muzik tempatan.


Kini, lagu "Oh Ibu" boleh didengari melalui pelbagai platform digital seperti Spotify, Apple Music, KKBOX, Deezer, dan YouTube Music pada 2 Februari 2024. Video muzik pula telah ditayangkan secara eksklusif di saluran YouTube rasmi Universal Music Malaysia.

bottom of page