Persembahan Emosi Namira Dalam 'Bulan' Jadi Tarikan Istimewa Buat Filem 'Pagari Bulan'
top of page
  • Writer's pictureMYB

Persembahan Emosi Namira Dalam 'Bulan' Jadi Tarikan Istimewa Buat Filem 'Pagari Bulan'

Sejak ditayangkan pada 5 Oktober lalu, runut bunyi asal (OST) filem 'Pagari Bulan' berjudul "Bulan" yang dibawakan oleh Namira telah berjaya memenangi hati ramai pihak. Balada penuh emosi ini, yang dikarang dan ditulis sendiri oleh Namira, sangat bergema dengan pendengar dan melengkapkan jalan cerita filem itu dengan indah.


Terjemahan "Bulan" oleh Namira membuat filem "Pagari Bulan" lebih istimewa.

Namira, atau nama sebenarnya Amira binti Aman, merupakan seorang penyanyi dan penulis lagu yang bersuara lembut berasal dari Kuala Lumpur. Dia mendedahkan bahawa "Bulan" digubah kira-kira dua tahun lalu, inspirasi daripada kisah cinta masa lalunya. Malangnya, hubungan tersebut berakhir, dan naratif lagu itu berkisar tentang cinta yang tidak berbalas.


Apabila pasukan dari Saudagar Seni menyampaikan demo "Bulan" kepada penerbit Sharifah Shahora, beliau serta-merta menyambung dengan melodi dan lirik. Tertarik dengan kualitinya yang menggugah jiwa, Sharifah Shahora memutuskan untuk berkongsi trek itu dengan pengarah terkenal, Raja Mukhriz, untuk dipertimbangkan sebagai runut bunyi asal filem "Pagari Bulan".



Apa yang mengejutkan, Raja Mukhriz bersetuju untuk menampilkan "Bulan" dalam filem itu, kerana ia sesuai dengan jalan cerita dan membangkitkan emosi yang tulen kepada pendengar.


Namira turut berkongsi pengalamannya bekerja dengan Sharifah Shahora, penerbit "Pagari Bulan. Walaupun teragak-agak pada awalnya berikutan kerjaya Sharifah Shahora yang terkenal dalam bidang lakonan, Namira mendapati beliau sangat membantu, menyokong dan berpengetahuan.


"Sharifah Shahora bermurah hati berkongsi kepakaran industrinya dan membimbing artis muda itu, menawarkan panduan untuk terus bertahan dalam industri hiburan dan memberikan pandangan yang berharga", jelas Namira.


Selain itu, Cat Farish, selaku penerbit muzik, memainkan peranan penting dalam perjalanan muzik Namira. Kerjasama itu berjalan lancar dan cekap, dengan pasukan itu menyelesaikan rakaman "Bulan" dalam masa empat jam sahaja pada bulan Ogos.



Perjalanan Namira untuk mengejar impian muziknya bukanlah satu perkara yang mudah, dipenuhi dengan pelbagai cabaran dan detik keraguan. Walau bagaimanapun, kepercayaannya yang tidak berbelah bahagi kepada takdir Ilahi serta keazamannya untuk mengatasi rintangan telah membentuknya menjadi artis seperti sekarang.


Keghairahannya yang berakar umbi untuk menyanyi timbul semasa zaman persekolahannya, menyertai pelbagai pertandingan nyanyian tanpa menumpukan pada menang atau kalah. Semasa pengajian diploma di Akademi Seni Budaya, dan Warisan Kebangsaan (ASWARA) pada 2011, kecenderungan muziknya berkembang.


"Saya mengambil jurusan muzik dalam pengkhususan gitar klasik selama tiga tahun sebelum beralih kepada penulisan lagu dan gubahan muzik selama tiga tahun lagi," jelas Namira.


Perjalanannya dalam industri hiburan bermula dengan menjadi pemuzik sandaran untuk program bual bicara "Teh Tarik Che Ta" pada 2016. Kemudian, beliau berpeluang mengacarakan program travelog "Sneakers Merah Jambu" di RTM pada 2017.



Berbekalkan pengalaman artistiknya yang pelbagai, Namira percaya dalam menggunakan pengetahuan dan bakat yang diperolehnya dengan potensi sepenuhnya. Dengan kebolehan menyanyi, mengarang, menulis lirik, mengacara, dan bermain muzik, beliau tidak sabar-sabar untuk menyumbang kepada industri hiburan Malaysia.


Walaupun Namira pernah menghasilkan 'jingle' untuk iklan pada masa lalu, beliau berhasrat untuk menawarkan ciptaannya kepada artis lain dan berharap untuk menjadi tambahan yang berharga kepada dunia hiburan Malaysia.


Bagi yang ingin mengikuti Namira boleh ke semua platform media sosial dengan nama

@theofficialnamira. Selain itu, Muzik Video "Bulan" boleh ditonton di saluran YouTube Saudagar Seni Media




bottom of page